Dag 19. Bergen by. Bergen kommune. Midthordland. Hordaland fylke.
By - Bydel - Bane.
Vi fortsetter trenden fra i går og ønsker å besøke nok en bydel i Bergen. Vi velger oss Arna og legger tidlig avsted. Vi opplever hverdag i byen, langs den vakre promenaden med nye boligblokker. Skyene ligger gråtunge over oss, så et fargerikt blikkfang er herlig.
Det er satt opp sperringer på "vår" promenade og vi lurer på hva som skjer. Fire staute menn i lyseblå arbeidsdresser vinker oss frem og vi går igjennom til synet av:
Ny "sperring" på vår vei. Småpudden gir rødt lys og vi må vente på å komme over broen.
Seilbåt som skal igjennom og har bestilt "åpen bro". Her snakker vi hydraulikk👌. Den 145 meter lange broa som er fra 2016 åpner seg, slipper gjennom seilbåten
Ved Bystrand Slippen på Marieholmen, leser vi på en infoplakat at stranda er finansiert med bidrag fra GC Rieber, en av de steinrike Bergenfamilier. Familien er av de gavmilde rike i Bergen som har bidratt til fellesskapet, slik som Trond Mohn som har gitt penger til ulike formål med tilsammen over 4 milliarder kroner 😇.
Vi er på vei til jernbanen og tar Vy
til Arna. Gjennom den 7,7 km lange Ulrikstunellen med Lokaltoget L4, tar det 7 minutter å komme til Arna! Åpnet i 1964, men modernisert og nyåpnet i 2022. Det går på skinner!
Fra Bergen går det også regiontog til Voss og Myrdal og sjølsagt fjerntoget, Bergen - Oslo på Bergensbanen.
Arna stasjon.
Som i Fyllingsdalen ligger holdeplassen tett på kjøpesenteret 😉. Veien gjennom Øyrane Torg går via apoteket for påfyll plaster, og ut i andre enden med utsikt over Arnavågen. Der ser vi båthavn med flotte fritidsbåter, sjølsagt flytende badstue og nye boligblokker.
Arna er ingen smågutt i bydelslaget. Indre- og Ytre Arna har industrihistorie og nesten 14 tusen innbyggere.
Arna fabrikker, tekstilfabrikk, 1846 - 1979. I dag finner vi den spennende tekstilfabrikken Oleana her👌.
Toro, næringsmiddelprodusenten, har fabrikkanlegg i bydelen og Janus befinner seg også i Arna.
Alt dette lærte vi om bydelen Arna på en benk ved Arnavågen på under timen og benytter samme honnørbillett på returen til byen🤣. Der ønskes vi velkommen tilbake
Vi "går" gjennom historien fra 1200 tallet gjennom hovedporten via Rosenkrantztårnet til Håkonshallen.
Stor og viktig historie og med sola som nå stikker i og varmer oss, koser vi oss skikkelig. Selv om det kryr med utenlandske turister rundt oss forringer ikke det lyden av kvitrende fugler og humlesus der vi går videre i anlegget.
Tenk på det: tørrfisken har alltid vært gull verdt og etter Svartedauen lå Norge og Bergen nede og var et lett "bytte" for Hanseatene, nordtyske handelsmenn. De, som fra 1350 til 1754 dominerte handelsvirksomheten i Bergen og satte sitt preg på by og folk für immer!
Sola varmer, føttene trenger hvile og vi finner oss en plass hos Madam Felle på Bryggen.
Oline var født i Gloppen i Nordfjord i 1831 og etterhvert drev hun skjenkested i Sandviken der hun serverte sitt besugne øl😉.
"Kjenner dokker Madam Felle"
Det er vel en drikkevise, så
vi tar en Hansa, en god gave etter Hanseatene🍺.
Det er helt spesielt på Bryggen, ikke rart den er på Unescos liste over verdens kulturarv🏅.
Vi suger til oss hele Bryggen i et siste blikk, for denne gang, og går gatene hjemover.
Vi suger til oss hele Bryggen i et siste blikk, for denne gang, og går gatene hjemover.
Får en påminnelse vi trenger
Strømgaten opp trår vi så godt vi kan. Her har vi fått fin motbakketrening disse dagene🤪.
60 meter gang....uten hinder🤣.
Dagens dør. Bryggen. Bergen by. Bergen kommune. Midthordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen.
👍👍👍👍👍
ReplyDeleteFor en fin dag👏👏
ReplyDeleteTakk for i dag. Fin opplevelse. 👍👍👍😴
ReplyDeleteGodt å vandre rundt i Bergen med dere🥰 (martaP)
ReplyDeleteTakk for fin bytur.
Delete