Dag 19. Bergen by. Bergen kommune. Midthordland. Hordaland fylke.

By - Bydel - Bane.
Vi fortsetter trenden fra i går og ønsker å besøke nok en bydel i Bergen. Vi velger oss Arna og legger tidlig avsted. Vi opplever hverdag i byen, langs den vakre promenaden med nye boligblokker. Skyene ligger gråtunge over oss, så et fargerikt blikkfang er herlig. 
Det er satt opp sperringer på "vår" promenade og vi lurer på hva som skjer. Fire staute menn i lyseblå arbeidsdresser vinker oss frem og vi går igjennom til synet av:
Dette er KTV Group som vasker vinduer med droner. Stillas og lift er ut - droner er in!
Ny "sperring" på vår vei. Småpudden gir rødt lys og vi må vente på å komme over broen.
Seilbåt som skal igjennom og har bestilt "åpen bro". Her snakker vi hydraulikk👌. Den 145 meter lange broa som er fra 2016 åpner seg, slipper gjennom seilbåten 
og vi kan etterhvert fortsette sammen med bergensere på vei til studier eller jobb.
Ved Bystrand Slippen på Marieholmen, leser vi på en infoplakat at stranda er finansiert med bidrag fra GC Rieber, en av de steinrike Bergenfamilier. Familien er av de gavmilde rike i Bergen som har bidratt til fellesskapet, slik som Trond Mohn som har gitt penger til ulike formål med tilsammen over 4 milliarder kroner 😇.
Vi er på vei til jernbanen og tar Vy
til Arna. Gjennom den 7,7 km lange Ulrikstunellen med Lokaltoget L4, tar det 7 minutter å komme til Arna! Åpnet i 1964, men modernisert og nyåpnet i 2022. Det går på skinner!
Fra Bergen går det også regiontog til Voss og Myrdal og sjølsagt fjerntoget, Bergen - Oslo på Bergensbanen. 
Arna stasjon. 
Som i Fyllingsdalen ligger holdeplassen tett på kjøpesenteret 😉. Veien gjennom Øyrane Torg går via apoteket for påfyll plaster, og ut i andre enden med utsikt over Arnavågen. Der ser vi båthavn med flotte fritidsbåter, sjølsagt flytende badstue og nye boligblokker.
Arna er ingen smågutt i bydelslaget. Indre- og Ytre Arna har industrihistorie og nesten 14 tusen innbyggere. 
Arna fabrikker, tekstilfabrikk, 1846 - 1979. I dag finner vi den spennende tekstilfabrikken Oleana her👌.
Toro, næringsmiddelprodusenten, har fabrikkanlegg i bydelen og Janus befinner seg også i Arna. 
Alt dette lærte vi om bydelen Arna på en benk ved Arnavågen på under timen og benytter samme honnørbillett på returen til byen🤣. Der ønskes vi velkommen tilbake 
og vi tenker at både Rådhus og Gulating gjør det samme 😉. Holberg hilser til hatten, tror vi.
"Statsraaden" ligger hjemme til kai og vi hilser og takker for sist❤️
der vi går forbi på brygga mot Bergenshus festning. 
Vi "går" gjennom historien fra 1200 tallet gjennom hovedporten via Rosenkrantztårnet til Håkonshallen.
Stor og viktig historie og med sola som nå stikker i og varmer oss, koser vi oss skikkelig. Selv om det kryr med utenlandske turister rundt oss forringer ikke det lyden av kvitrende fugler og humlesus der vi går videre i anlegget. 
Vi går gjennom porten ut mot Bryggen og vi tviholder på lukten av blomstrende trær.
Bryggen ja, vi trår inn i Hanseatertiden.
Tenk på det: tørrfisken har alltid vært gull verdt og etter Svartedauen lå Norge og Bergen nede og var et lett "bytte" for Hanseatene, nordtyske handelsmenn. De, som fra 1350 til 1754 dominerte handelsvirksomheten i Bergen og satte sitt preg på by og folk für immer!
Sola varmer, føttene trenger hvile og vi finner oss en plass hos Madam Felle på Bryggen. 
Madam Felle? Hun som har fått skulptur på Sandvikstorget?
Det var nok madammen sin🤗. Både skulptur og restaurant oppkalt etter seg.
Oline var født i Gloppen i Nordfjord i 1831 og etterhvert drev hun skjenkested i Sandviken der hun serverte sitt besugne øl😉. 
"Kjenner dokker Madam Felle"
Det er vel en drikkevise, så
vi tar en Hansa, en god gave etter Hanseatene🍺.
Det er helt spesielt på Bryggen, ikke rart den er på Unescos liste over verdens kulturarv🏅.
Vi suger til oss hele Bryggen i et siste blikk, for denne gang, og går gatene hjemover. 
Får en påminnelse vi trenger
og skal trå varsomt. 
Strømgaten opp trår vi så godt vi kan. Her har vi fått fin motbakketrening disse dagene🤪.
Jeg tar en helt nødvendig fotostopp😉. Disse vakre fasader👌. 
I morgen skal både vi og du på plass i bilen igjen, så vi legger inn ei ekstra treningsøkt!
60 meter gang....uten hinder🤣.
Vi kommer i mål i dag også!
Dagens dør. Bryggen. Bergen by. Bergen kommune. Midthordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen. 











Comments

  1. For en fin dag👏👏

    ReplyDelete
  2. Takk for i dag. Fin opplevelse. 👍👍👍😴

    ReplyDelete
  3. Godt å vandre rundt i Bergen med dere🥰 (martaP)



    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fylkesturné del 12. Hordaland fylke.

Fylkesturné del 11. Telemark fylke.

Dag 10. Hjartdal kommune. Aust Telemark. Telemark fylke.