Dag 17. Nome kommune. Midt Telemark. Telemark fylke.
Telemarkskanalen.
Minutt for minuttđ.
Dette er en dag vi har gledet oss til og billetter for oss og sykler ble bestilt i juli. Det er siste uka av Ă„rets sesong for kanalbĂ„tene og vĂŠret er sĂ„ fint, men ull innerst og vindtett ytterst. En porsjon grĂžt til frokost og vi er klare! Campingplassen vi bor pĂ„ ligger helt inn til kanalen og 2 minutters sykkeltur fra slusa vĂ„rđ€.
En SjÄfÞr, og vi venter forventningsfullt og sola varmer.
Telemarkskanalen, ogsÄ kalt det Ättende underverket! Vannveien gÄr fra Skien til Dalen, fra kyst til fjell og hele turen tar ca 9 timer.
Vi har valgt en kortvariant fra Lunde til Ulefoss og sÄ skal vi sykle tilbake til hytta vÄr.
De kjekke "slusegutta" har sommerjobb ved Telemarkskanalen og jobber altsÄ siste uka nÄ. De forteller at jobben deres er Ä fÞlge bÄten, pÄ veien, og vÊre klar nÄr den kommer inn til ny sluse og manuelt Äpne og stenge sluseportene. Solide gutter Ä se til, sÄ vi stoler pÄ at det vil gÄ bra!
Henrik Ibsen kommer.
og det samme gjĂžr vi og 4 andre passasjerer. SĂ„ langt er det flere mannskap enn reisende. Da blir det god service, tenker vi đ.
Klokka er 13.20, slusa Äpnes og vi er ute i Äpen kanal.
Her kan vi feire, tenker jeg og inviterer min mann nedenunder. Vi markerer nok en drÞm som gÄr i oppfyllelse.
Vrangfoss slusene er det stĂžrste og flotteste av sluseanleggene i hele Telemarkskanalen! 5 lĂžftekamre skal "fire" oss totalt 23 meter.
IngeniĂžrkunstđ. Det hele er kjempeimponerende, bĂ„de selve byggingen av kanalen og mannskapet i dag som fĂ„r oss trygt igjennom. Da kanalen Ă„pnet hadde hver sluse sin slusevokter. Kanskje satt han under treet og nikket anerkjennende nĂ„r bĂ„ten var vel igjennom.
Vakre hus, her som ved alle slusene. Bevart og tatt vare pÄ!
Ulefoss tar i mot med vakre, gamle bygg, Henrik Ibsen tar i mot nye passasjerer. En gruppe spanjoler inntar bÄten, vi inntar syklen og vinker farvel og takker for turen!
Det var valuta for pengene đ€. Vi tenker pĂ„ bakgrunnen for Telemarkskanalen mens vi sykler freidig avsted, retning hjem.
NĂ„ som vi har kjĂžrt i fylket, kan vi skjĂžnne at transport av varer og folk ikke var enkelt i gamle dager.
Bakgrunnen for kanalen var: enklere transport av varer og personer, lettere tÞmmerflÞting og bedre kontroll pÄ vannet, derav fÊrre flomskader.
Ikke vanskelig Ä se for seg vannveien fÞr kanalen, under bygging av den og etterpÄ.
Dessverre fikk ikke kanalen den betydningen som var forventet. Transport pĂ„ veiene tok mer og mer over. Men dette byggverket, det Ă„ttende underverket, anlagt mellom 1854 og 1892, har ihvertfall gitt oss en spennende opplevelse. Ă
rlig er det 100 000 som gjĂžr som oss!
15 km pÄ sykkel er vÄr tur hjem. Forbi Ulefos HovedgÄrd,
og det er skikkelig deilig Ă„ parkere og finne sofaen. FĂžler oss litt som denne, som ogsĂ„ holder utđ.
Dagens dĂžr. Vrangfossvegen. Nome kommune. Midt Telemark. Telemark fylke. Natta. HĂžrs i morgen.
Er helt stum over den fantastiske dagen dere har hatt!đ€©đ€©đ€©
ReplyDeleteVeldig godt med en flott bÄttur. Verre var sykkelturen tilbake. Fine bilder og tekst.
ReplyDeleteđđđđ
ReplyDelete