Dag 17. Nome kommune. Midt Telemark. Telemark fylke.

Telemarkskanalen.
Minutt for minutt😉.
Dette er en dag vi har gledet oss til og billetter for oss og sykler ble bestilt i juli. Det er siste uka av Ă„rets sesong for kanalbĂ„tene og vĂŠret er sĂ„ fint, men ull innerst og vindtett ytterst. En porsjon grĂžt til frokost og vi er klare! Campingplassen vi bor pĂ„  ligger helt inn til kanalen og 2 minutters sykkeltur fra slusa vĂ„rđŸ€—.
En SjĂ„fĂžr, og vi venter forventningsfullt og sola varmer. 
Det nĂŠrmer seg avgangstid fra 
Slusemannskapet kommer, sĂ„ vi har god tro pĂ„ at bĂ„ten gjĂžr det samme. 
Telemarkskanalen, ogsĂ„ kalt det Ă„ttende underverket! Vannveien gĂ„r fra Skien til Dalen, fra kyst til fjell og hele turen tar ca 9 timer. 
Vi har valgt en kortvariant fra Lunde til Ulefoss og sÄ skal vi sykle tilbake til hytta vÄr.
De kjekke "slusegutta" har sommerjobb ved Telemarkskanalen og jobber altsÄ siste uka nÄ. De forteller at jobben deres er Ä fÞlge bÄten, pÄ veien, og vÊre klar nÄr den kommer inn til ny sluse og manuelt Äpne og stenge sluseportene. Solide gutter Ä se til, sÄ vi stoler pÄ at det vil gÄ bra!
Henrik Ibsen kommer.
Forventningen stiger og det er gÞy Ä fÞlge mannskapet i jobb ved slusa. Syklene gÄr ombord
og det samme gjĂžr vi og 4 andre passasjerer. SĂ„ langt er det flere mannskap enn reisende. Da blir det god service, tenker vi 😉.
Klokka er 13.20, slusa Äpnes og vi er ute i Äpen kanal.
Vi ser tilbake til Lunde sluse og pÄ det nydelige omrÄdet pÄ hver side av kanalen,
sÄ ser vi bare fremover!
Jeg sjekker salongen, mens Jan-Erik holder stĂž kurs.
Her kan vi feire, tenker jeg og inviterer min mann nedenunder. Vi markerer nok en drĂžm som gĂ„r i oppfyllelse. 
Ikke en dag uten 😉.
Vi benytter  lunsjen til Ă„ se nĂŠrmere pĂ„ detaljer bĂ„de i salongen 
og i maskinrommet 😉.
Vi nĂŠrmer oss Vrangfoss sluser og mannskap og reisende forbereder seg.
Vrangfoss slusene er det stĂžrste og flotteste av sluseanleggene i hele Telemarkskanalen! 5 lĂžftekamre skal "fire" oss totalt 23 meter.
IngeniĂžrkunst👌. Det hele er kjempeimponerende, bĂ„de selve byggingen av kanalen og mannskapet i dag som fĂ„r oss trygt igjennom. Da kanalen Ă„pnet hadde hver sluse sin slusevokter. Kanskje satt han under treet og nikket anerkjennende nĂ„r bĂ„ten var vel igjennom. 
Slusevokteren hadde bolig og smed var det ogsĂ„ ved anlegget. 
Vakre hus, her som ved alle slusene. Bevart og tatt vare pÄ!
Vannet i seg selv er sÄ nydelig
og "langsomtia"gjĂžr godt.
Siste sluseopplevelse for oss er Eidsfoss 
Siste del av turen, fĂžr vi gĂ„r av i Ulefoss, fĂ„r vannveien all vĂ„r oppmerksomhet. 
Ulefoss tar i mot med vakre, gamle bygg, Henrik Ibsen tar i mot nye passasjerer. En gruppe spanjoler inntar bÄten, vi inntar syklen og vinker farvel og takker for turen!
Det var valuta for pengene đŸ€—. Vi tenker pĂ„ bakgrunnen for Telemarkskanalen mens vi sykler freidig avsted, retning hjem.
NĂ„ som vi har kjĂžrt i fylket, kan vi skjĂžnne at transport av varer og folk ikke var enkelt i gamle dager. 
Bakgrunnen for kanalen var: enklere transport av varer og personer, lettere tÞmmerflÞting og bedre kontroll pÄ vannet, derav fÊrre flomskader.
Ikke vanskelig Ă„ se for seg vannveien fĂžr kanalen, under bygging av den og etterpĂ„. 
Dessverre fikk ikke kanalen den betydningen som var forventet. Transport pĂ„ veiene tok mer og mer over. Men dette byggverket, det Ă„ttende underverket, anlagt mellom 1854 og 1892,  har ihvertfall gitt oss en spennende opplevelse. Årlig er det 100 000 som gjĂžr som oss!
15 km pĂ„ sykkel er vĂ„r tur hjem. Forbi Ulefos HovedgĂ„rd, 
via en liten feilnavigering, men fin sĂ„dann😅.
PĂ„ rett kurs gĂ„r grusveien gjennom fint kulturlandskap. 
I det kuperte terrenget er det jammen godt med elsykkel, men kjenner lÄrmusklene......
og det er skikkelig deilig Ă„ parkere og finne sofaen. FĂžler oss litt som denne, som ogsĂ„ holder ut😉.
Fy fillern for en fin dag!
Dagens dĂžr. Vrangfossvegen. Nome kommune. Midt Telemark. Telemark fylke. Natta. HĂžrs i morgen. 

 














Comments

  1. Er helt stum over den fantastiske dagen dere har hatt!đŸ€©đŸ€©đŸ€©

    ReplyDelete
  2. Veldig godt med en flott bÄttur. Verre var sykkelturen tilbake. Fine bilder og tekst.

    ReplyDelete
  3. 👍👍👍👍

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fylkesturné del 12. Hordaland fylke.

Fylkesturné del 11. Telemark fylke.

Dag 10. Hjartdal kommune. Aust Telemark. Telemark fylke.