Dag 9. Bømlo kommune. Sunnhordland. Hordaland fylke.

God lørdag morgen! Jr. får fri i dag, vi blir en dag til i denne flotte kommunen og du kan strekke på bena😉.
Strekke på bena må vi i dag, ihvertfall. Det har, så langt på turné 12, blitt for lite trening.
Det regner jevnt, men det må vi bare kle oss etter og tenke at vi tørker innomhus etterpå. Hus ja, snerten liten hytte vi leier. Helt ny og hver m² er utnyttet. Ny hytte gir også nye utfordringer for pensjonistene 😉. Komfyren, tv'n, dusjen, lyset og varmen er topp moderne teknologi og vi jobbet med saken i går kveld noe som resulterte i varmt soverom og kald stue til morgenkaffen😅.
Vi bestilte først ett døgn her, men bestemte oss for å bli to døgn. To bookinger, to koder til dørlås. Innsjekk kl 15, utsjekk kl 11. Hva nå med tiden mellom 11 og 15 i dag 🤔. All kontakt går jo elektronisk, men vi finner til slutt en som gir oss koden som renholder benytter. Da krysser vi fingrene for at "koden" er løst.
Vi tar en kaffekopp til og en strull👌 og håper regnet avtar før vi går. 
Leser BømloNytt, nettavisen 😉, og ser at kommunen er i deep shit økonomisk. Overskriften er 
"Bømlo i særstilling: dyre barnehager og lite styring". 
Bømlo er en av få kommuner i landet som kun har private barnehager. Kommunen betaler tilskudd til de private med hele 145 millioner. Kommunen er på vei inn på ROBEK lista så nå har de hentet inn PwC for at de skal finne kostnadskutt. Det oppdraget koster nok to og ei halv krone 🫢. 
Dette ble litt morgengruff - vi håper det beste for kommuneøkonomien! 
Fantastisk kulturhus har de i Bømlo. Ups, her leser vi om arkitekter som er forbanna og mener at tegningene deres av huset er manipulert. Nei, nå er det nok "gråvær" inne - vi går ut i gråværet vi!
Vi leser stadig dikt fra Olav H Hauges beste. I dag synes vi dette passer fint, selv om vi står under furu og ikke eik, at det er vår og ikkje haust.
Kullseidkanalen ligger her vi bor på Finnås.
Øya deles midt på av to kanaler. Røyksundkanalen og "vår" Kullseidkanalen. Den sto ferdig i 1856 og staten støttet byggingen med 16000 spesidaler og det var ikke småpenger på den tia. Kanalen gjorde det mulig for båtene å komme seg fra øst- til vestsiden av Bømlo og under vårsildefisket var dette stor lette for fiskerne.
I dag er det småbåthavn, handelssted og turiststed ved kanalene. 
Vi storkoser oss med nydelige motiv i duskregn og lukt fra sjø og land.
Blant nye hytter, svære bobiler og restaurant ser vi denne vakre eiendommen og tenker her har også vært andre tider. Bedre? Ihvertfall fredeligere.
Vi går hjem til vår fredelige hule og forbereder oss til fest! Det er en helt spesiell grunn til at vi er i Bømlo akkurat i dag.
Bømlo Folkehøgskole 
som ligger så nydelig til i vakkert kulturlandskap på Finnås.
Vakker elev har de hatt i år, Eva, barnebarn, har gått Tropisk Backpack linjen. Her ser dere henne promotere skolen og linjen fra turen til Costa Rica og Panama i høst.
I vår skulle turen gått til Nepal, men på grunn av en viss president ble den kansellert. 
Vi er invitert på avslutningsfesten 🇧🇻 og gleder oss🤗.
Sent på kveld og vi er hjemme etter en så flott avslutningsfest! Mormor og mormormannen er rimelig stolte over Eva, elevrådsleder  som leverte en så flott tale.
 Hele flokken, i sin fineste stas, masse flotte bunader, var en fryd å se og høre.
Ikke rart bestemor og mormor er stolte av denne jenta.
Sporty bestemor som har kjørt fra Oslo for å feire og kjøre Eva og flyttelasset hjem! 
Det er også Pensjonistliv 🤗.
Her er 3 jenter som nå må ut av Bømlobobla og til høsten samles de til studier i Trondheim. Hurra for ungdommen!
Vi må inn i vår boble igjen og forberede ny dag og ny Hordaland kommune.
Håper du har fin lørdagskveld!
Dagens dør. Kullseidkanalen. Bømlo kommune. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen.











Comments

  1. Jeg heier ekstra i dag - på folkehøyskolen(e) og ikke minst din flotte datterdatter, Inger. Hilsen Astrid

    ReplyDelete
  2. 👍👍👍👍👍

    ReplyDelete
  3. Gratulerer med fullført folkehøyskoleår til Eva, og lykke til videre ❤️

    ReplyDelete
  4. Så fin lørdag. Du kan være stolt av fine Eva. Gleder meg til turen videre. 🥰

    ReplyDelete
  5. ❤️❤️❤️ Flotteste dagen på hele turen! Glemt er regn og dårlig kommuneøkonomi når det blir møte og fest med Eva og skolekameratene❤️ (martaP)

    ReplyDelete
  6. Så hyggelig å kunne være til stede på avslutningsfesten for Eva.👍All grunn til å være stolt av henne❤️

    ReplyDelete
  7. For en flott dag. Eva er strålende.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fylkesturné del 12. Hordaland fylke.

Fylkesturné del 11. Telemark fylke.

Dag 10. Hjartdal kommune. Aust Telemark. Telemark fylke.