Dag 8. Bømlo kommune. Sunnhordland. Hordaland fylke.
Tenk å bo på bryggekanten, tenk å kunne hoppe rett i morgenbadet🤗. Tenk å la være😉. Det er iskaldt både på land og i vann så sesongåpning utsettes. Pingle🫢.
Vi vasker oss ut av leiligheten i Valevåg og avslutter Sveio oppholdet med å besøke Valenheimen.
Her bodde komponisten Fartein Valen i lange perioder i livet. Han levde mellom 1887 og 1952 og er kjent for sin moderne, atonale musikk. Ikke min favorittmusikk akkurat og dette er en uttalelse som forteller at det er flere med meg som heller hører på noe annet.
Valen er så absolutt anerkjent komponist, både i Norge og i utenlandet. Han fikk også kunstnerlønn etterhvert. Lite vi har visst om Fartein, men når vi nå står her ved hjemmet hans, blir vi nysgjerrige og leser.
Huset ligger vakkert til i frodig hage.
Fartein var sønn av misjonærforeldre og trådde sine barnesko på Madagaskar. Der fikk han malaria, blant annet, og det slet han med resten av livet. Det er en litt trist livshistorie, men veldig spennende.
Vi spenner setebeltet og setter fart mot neste kommune. Her er vei- og tunnel utbygd
👍, vi er jo på Vestlandet 😉.
Vipps så er vi i Bømlo og ved første tur ut av bilen får vi bekreftet at her blåser det stort sett hele tia.
Bømlo med 12000 bømlinger, kan boltre seg på 246 km². Svortland heter kommunesentret, før ble det kalt Bremnes. Der bor det ganske mange og resten av innbyggerne bor over alt på denne helt spesielle øya. Vakkert våpen også.
Det er ingen kunnskapsbank vi bærer på når det gjelder Bømlo, men Moster har vi hørt om så vi starter med å kjøre dit. Men først: "En om dagen" og i dag er det kartleseren som ber om🙏.
Tora Mostrastong. Snorre var jo litt "Se og Hør" og han skrev om Tora som var Harald Hårfagres frille. Staut og vakker, ifølge Snorre, og dama ble gravid med kongen. Det ble det kongesønn av; Håkon den gode. I vår tid er det stas å bli tildelt Tora Mostrastongprisen.
Det skal ha vært her på Moster at Olav Tryggvason startet prosjektet sitt; å få kristnet Norge. Han satte opp en kirke, ikke denne
Moster Amfi ligger like ved og er et kultur- og opplevelsessenter. Stengt i dag, så vi velger andre opplevelser. Vi kombinerer trim og Norgeshistorie, på en vakker sti med lillekonval, ups, blir korrigert, det er ramsløk.
Vi fortsetter mot kommunesentret og gleder oss stort over landskapet. Lyngheier og svaberg omkranser veien.
Det fineste og noe av det mest spennende landskap jeg vet. Tenker Skaperen hadde det gøy her. Lekte nok litt med tanken på at småunger skulle leke gjemsel og sjøl kunne han gjemme ei klinkekule eller to😉.
I Svortland finner vi rådhuset. Det er flaggdag, for frihet og for Lone barnebarn 11 år.
Det er tid for å lade både bil og folk og det får vi gjort ved et av butikksentrene. Svortland tilbyr alt du måtte trenge, det er butikker av alle slag. Fine boligområder rundt og nye blokkleiligheter nær sentrum.
Fulladet er vi klare alle tre, og du(?), for mer utforsking. Hva skal vi velge å se og hvor skal vi kjøre?
● Blia monumentet - 43 mennesker mistet livet på turen over Nordsjøen i 1941
● Bømlo skulemuseum
● Eidesvik Motormuseum
● Flyktningehola
● Gravstøtta til Ole Bertin Pettersen. Der hviler en sønn av Romanifolket som helt uskyldig ble skutt og drept av tyske soldater i 1942.
● Koleragravplassen på Sønstabø.
Vi lukker øya og peker på kartet. Nå kjører vi til Langevåg som ligger på Bømlo, den største øya i kommunen.Bygdatunet dominerer
og dette er et levende samfunn. Skoler, barnehager, boligområder, arbeidsplasser. Nytt og flott. Noe bevart: Fridtun, forsamlingshus fra 1845.
I Langevåg er det fergeleie men også et svært industriområde med stor aktivitet.
Oppløftet av sånt, velger vi oss et siste mål i dag.
"Gullrush" - Gullgruvene på Lykling.
Vårens vakreste eventyr: nyfødte lam, hvitveis og noen som er her vår etter vår.
Jeg trår varsomt i fall "klumpen" ligger der🙏.
Fra 1882 til 1910 ble det tatt ut 200 kilo gull fra gruvene her. 138 millioner kroner i dagens verdi. Klart dette er turistattraksjon! Nå er det Unesco status her👌. Artig å se og gå rundt i restene av anlegget.
Men naturen rundt er det som får vår store oppmerksomhet. Det er ubeskrivelig vakkert.
Et siste stopp innerst i Lyklingfjorden der ønsker vi bonden god helg og lukten av primula følger oss helt "hjem".
Takk for nok en fin dag. 👏👏👍😴
ReplyDelete❤️
ReplyDelete👍👍👍👍👍
ReplyDeleteFine Bømlo!
ReplyDeleteLigger litt etter i løypa, men nyter nok en flott dag.
ReplyDelete