Dag 7. Etne og Sveio kommuner. Sunnhordland. Hordaland fylke.
Joda, vi har sovet godt i natt vi, på Husnes Sentrum Hotell. Det er flest anleggsfolk som benytter dette hotellet nå. I går kveld parkerte den ene firmabilen etter den andre her. De gikk tidlig til ro...men sto tidlig opp og frokost på oss klokka 9, ble enkel😅, men det har vi godt av.
Vi er i Sunnhordland og vakkert er det der vi kjører mot neste kommune i denne delen av fylket.
Drømte i natt om Hardanger og alt vi har lært, men også om det vi må lære mer om. Det gjør vi når vi kommer til Kvam👍.
Sunnhordland gjør seg raskt gjeldende med sin sjarm og sitt landskap. Markerer seg med gårdsbruk som er større enn det vi har sett på lenge. Et landskap som er helt annerledes enn Hardanger og som gjør umiddelbart godt inntrykk med sol fra blå himmel 🤗.
Vi vinker farvel til Kvinnherad,
vårt første kommune bekjentskap i Sunnhordland og ser fremover mot Etne. I strålende solskinn, kjølig men flott, tar vi vår første fergetur i dette fylket. Det feires!
Kjører i land i Skånevik, et vakkert sted med 562 innbyggere som bor i en idyll av hvitmalte gamle hus. Ihvertfall en solskinnsdag som denne! Vi er i kommunen med en befolkning på 4115 etnebuer. Kommunen som tviholder på selvstendighet og takker nei til kommunesammenslåing. Men turistattraksjoner har de og deler og vi er på vei mot den ypperste 👌. Verdens vakreste foss. På veien dit dånedipper vi av natur og landskap. Her i Håland, ei jordbruksbygd som tar pusten fra deg.
De gode vilkårene kan de takke elva Etne for. Vi kjenner absolutt på at vi kjører i en fjellkommune der ferden går mot Langfossen. Fossen som World Waterfall Database har kåret til verdens vakreste foss. CNN og andre forståsegpåere har også 🤗 for fossen.
Fossen med et fall på 612 meter, vi både hører og ser den, sammen med en hel haug med andre turister.
At den fasinerer? Oh, ja!
Fossen med et fall på 612 meter, vi både hører og ser den, sammen med en hel haug med andre turister.
At den fasinerer? Oh, ja!
Med fossefall i mente tar vi veien tilbake mot kommunesentret Etne/ Etnesjøen. Tunnelveien er flott, men grå og lang og vi forlyster turen med
før vi kjører inn i kommunesentret. Et hyggelig tettsted, nært på jordbruksnæringa, kirka
og ligger innerst ved Etnesjøen. Der vi inntar dagens lunsj.
Etneelva, som nevnt, et trekkplaster for laksegærne fiskere fra inn- og utland. Fint i denne kommunen altså, finner fred og ro her, samtidig skjønner vi at vi er i en aktiv og "fremoverlent" kommune. Vi takker for oss og kjører videre i dette vakre distrikt av Hordaland.
Veien til Sveio kommune
gir oss gjensyn med Rogaland, Vindafjord kommune. Minner strømmer på der vi kjører. 5 år siden vi lekte Rogalendinger 😉. Landskapet er så spesielt og det fortsetter inn i
Sveio kommune.
Åpne lyngheier og småkuperte skogsområder ser vi fra veien
som skal føre oss in i kommunen med et vakkert våpen
5766 innbyggere, et par-tre tettsteder og Ryvarden fyr!
Jordbruk står for den største delen av sysselsetting med primært husdyrhold, ellers er det som i de fleste andre Norske kommuner; at mange er sysselsatt for å fordele midler og ivareta innbyggerne.
Vi kjører inn i kommunesentret Sveio og blir umiddelbart betatt. Sveio fremstår nytt og freshed på en positiv måte.
Med dette lekre skolebygget skjønner vi😉.
Vi kjører videre i kommunen til Førde, et tettsted hvor det bor 332 innbyggere. Rene "Sørlandsidyllen" med ivaretatt historie.
Dette er en seriøs og flott hage og beliggenheten på gamle prestegårdsstranda er helt spesiell.
Hurra for alle disse kommunene våre som gjør sitt beste og tilrettelegger sånn som her i Førde.
Imponert er vi også når enden er god🤪. Dette har vært dagen med mye "kontorarbeid" i tillegg til å bare være innbygger i Sunnhordland! Det har vært epost fra div overnattingsplasser med ymse uavklarte ting.....vi hadde alt på stell, men med mange bestillingsselskaper kan det gå i ball😅. Vi ender ihvertfall dagen i Valevåg hvor vi har leid en enkel hytte på campen
med denne hyggelige meldingen:
Dagens dør. Førde. Sveio kommune. Sunnhordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen.
😊👏👏👍👍
ReplyDeleteNydelig👏
ReplyDeleteEtter en så fin dag med fjord og foss og fjell, må vel sjåføren friste oss i baksetet med selvfisket middag fra bryggekanten ved Kruno 17 ;) (martaP)
ReplyDeleteFlott dag.
ReplyDelete