Dag 4. Ullensvang kommune. Hardanger. Hordaland fylke.

Trodde en stund i natt at vinden skulle føre telt og oss på fjorden, men den bysset oss bare inn i god søvn. Liggeunderlag og skinn under, ullundertøy på i vintersovepose og ullteppe over🤗.  Våkner tidlig til 4°,  regndråper på teltduken og krabber ut. Får hofter og rygg på plass🤪 og finner veien til servicehuset. Her er godt og varmt, som resten av campen rent og velstelt med alle fasiliteter vi trenger. Varmestua er god i dag, for ikke fristende å drikke morgenkaffe i teltet. Vi liker å utfordre oss sjøl litt, og teltlivet er utfordrende nok😉, men gir et minnerikt døgn👌. Det premieres!
Premie ble det virkelig i går kveld; teltplass 👍 sol👍flaggborg👍uteservering 👍.
 I dag skal Ullensvang kommune få vår fulle oppmerksomhet! I 2019, en kommune med det vakre våpnet, med ca 3500 inbyggere og med Kinsarvik som administrasjonssenter. I dag er den slått sammen med et par andre Hardanger kommuner, men det snakker vi ikke om🫢. I ettermiddagssola i går gjorde vi oss kjent med Kinsarvik. Tettstedet som har lang historie. Kirka bevitner det med sin alder og vi med lange skygger.
Kirka er bygd i 1150-1200 og var en av de viktigste kirkene i Hordaland. 
Den ligger i godt selskap på østsiden av Sørfjorden med småbåthavna, lekeplassen og fergekaia. 
Kinsarvik har alltid vært et naturlig møtested og maktsenter; høvdingsete, kaupang og skipreide - fra vikingetiden gjennom middelalderen til dagens fergeleie.
Gamle båthus og gamle Kinsarvik brygge er iøynefallende en kveldstur i solnedgang. 
Vi sjekket kommunehuset, vasket måkeskit av "Guten med belte" av Lars Utne, og tok kraftkommunen i nærmere øyesyn.
I dag vil vi se mer av krafta og kjører ut av campen som vi ikke skal glemme
og legger turen innover Husedalen. Vi parkerer og tar bena fatt på grusveien innover mot Kinso kraftverk og Tveitafossen. Vi har sett frukthagene ligge som perler på ei snor i Hardanger, her ligger fossene som det samme🤗.
Veien er fin og vi har kun følge av fuglekvitter og bruset fra elva Kinso. 
Dette er morgentrim etter vår smak. Vi kunne valgt Dronningstien som går i god høyde mellom Kinsarvik og Lofthus, men vi klarer oss med denne.
Jan-Erik studerer elvebunnen og tenker på laksen som kan gå 4,5 km oppover Kinso, jeg ser en mulig badeplass og begge lar vi være å gå over brua.
Vi tar oss virkelig tid til de nære ting og lukte, kjenne, se naturens kunstverk.
Vi finner informasjonstavler på vår vei og leser om drifteveger og sleper (spor), om vassdraget og energi derfra og om Hardangervidda. Vidda som slutter der fjellet stuper rett ned i dalene i Hardanger. 
Fremme ved kraftverket kan vi både se, høre og kjenne dette som gir oss lys og varme 🙏.
På turen tilbake møter vi på to villcampere fra Køln. De har sovet godt her ved Kinso. Camper der de finner en fin plass og tar med seg søpla si! De skal videre til Trondheim for å delta på Wings for Life World Run. Vi heier på de tyske gutta!
Dagen går så fort, vi må videre, har program i dag og må du tro 😉. Vi fortsetter i kommunen langs fjorden på vei mot tettstedene Lofthus, Ullensvang og Sekse.
En bildekavalkade gjennom bygda Lofthus og våre Hardangerdrømmer oppfylt. 
På den smale veien gjennom Lofthus kan vi nesten lukte og ta på herlighetene.
Er du god på morellspytting? Da synes vi du skal melde deg på NM i morellspytting her i Lofthus. Rekorden er 15,15 m og det er nok av morell å ta av her. Tross alt en av de største fruktbygdene i landet og masse moreller🤗.
Den smale bygdeveien går forbi skolen før vi kommer ned i sentrum. Der foregår store veiarbeider så noe godt inntrykk er vanskelig å få. Derimot gir dette godt inntrykk!
Ullensvang hotell, er av de historiske.
Her startet Hans Utne skysstasjon i 1846. Gjennom fem generasjoner er det blitt det hotellet 👌. I 2021 ble det solgt ut av familien, men er forsatt hotellet du velger i Hardanger hvis du ønsker tilgang på dette.
Får du behov for ei skrivestue kan du låne Komposten 😅, Komponiststua til han Edvard.
Mere for friluftsliv, litt turist? Gjør deg selskap med
Niels Hertzberg, Norges første turistsjef. Han har også fått en flott plass på hotellområdet. Du får et rom for ca 2.500 her. Vi betalte 450,- for gårsdagens😉.
Videre langs Sørfjorden med stopp ved et av Statens vegvesens utsiktspunkt og rasteplass ved Nasjonal Turistveg, Espenes. Code Arkitektur.
Blir en god hvil ut av sånt.
Vi har brukt vinterkvelder på å søke etter spennende opplevelser for turen vår. Da jeg fant dette
bestemte jeg meg for at henne skal vi besøke. Fruktdyrker i Sekse som står på både ett og to ben!
Vi finner veien, vi finner gården, vi finner Ingerid🤗.
Like vakker, energisk, kunnskapsrik og sympatisk som vi trodde. Hun deler på historien om fruktdyrking, siderproduksjon og om 1. premie i Norges mesterskap i eplemost👌. Det er lange dager for fruktbonden. Hun er regnskapsfører, markedsfører, produsent og arbeidsgiver for en ansatt. Fikk sin første lønning siden 2014 denne våren. Godt hun har en medsammensvoren som jobber offshore. 
Vi blir anbefalt varer, får titte inn i produksjonshallen og koser oss glugg over markedsføringen🤗.
Vi takker for oss, Ingerid skynder seg for å kjøre datteren til lege, jada hun er mor også. Vi tar en siste titt og beundrer innsats og kunnskap!
Også lærte vi, det er plommer og moreller som blomstrer nå. Eplene blomstrer snart, håper hun.
Litt "beruset" svever vi ut av dagens kommune, en kontrastfylt, snill, mild og litt vill sådann som også har land på andre siden av Sørfjorden. Dit drar vi i overimorgen🚗.
Søker nattens rede.
Dagens dør. Kleivavegen. Odda kommune. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen. 






 













Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fylkesturné del 12. Hordaland fylke.

Fylkesturné del 11. Telemark fylke.

Dag 10. Hjartdal kommune. Aust Telemark. Telemark fylke.