Dag 31. Voss kommune. Voss. Hordaland fylke.
Det var deilig å komme inn på E16 i går og kruse inn til Vossevangen. Vi sjekket inn på Park Hotell Vossevangen til fin utsikt over Vangsvatnet. I godt slitt og tørr skinnstol, satte jeg meg til rette med "dagboka" mi, mens Jan-Erik ville sjekke gamle tomter og minnes utallige opphold her i jobbsammenheng.
Fra Hardanger til Sunnhordland, via Midthordland til Nordhordland og til slutt Voss. Innimellom litt på kryss og tvers😉. En helt fantastisk tur i et helt fantastisk fylke.
Så ringer han meg: " Det er konsert i kirka, kom!". Ikke vond å be🏃♀️.
En fantastisk konsert med Ole Bull Kammerkor fra Bergen, og elever fra Voss Gymnas som imponerte på forskjellige instrumenter. Koret sang oss ut som avslutning❤️.
Det var litt av en start på Voss Herad og vi var så fornøyd med dagen og kvelden at annonsert underholdning i Pianobaren fikk fred for oss.
Voss kommune er arealmessig den største i Hordaland, men 90% regnes som fjellområder!
Vi håper de 16000 innbyggerne kan sine fjellvettregler😉.
I går kjørte vi gjennom deler av kommunen og tettstedene Bolstadøyri, Evanger og Vestbygdi. I dag konsentrerer vi oss om Vossevangen, kommunesenteret med litt over 7 tusen innbyggere. Den store steinkirka fra 1277 forteller jo at det har bodd folk her ei stund og mange sognet nok til kirka for det er plass til 550 personer.
"Eit sterkt regionsenter med levande bygder". Godt tenkt og så langt ser det ut for å holde.
Kommunevåpnet i 2019 var dette
men etter sammenslåing med Granvin i 2020 er det hardingfela som er symbolet. Den passer nok like godt og vi tenker på konserten i går. I kommunen har de nemlig stiftelsen Ole Bull Akademiet som startet opp i 1976. Her kan du studere norsk folkemusikk og folkedans og avlegge en master om du vil! Idéen var opprinnelig Ole Bull sin og Sigbjørn Bernoft Osa var også en ivrig pådriver.
Voss var tidlig et trafikknutepunkt og hæren anla ekserserplass i 1898 på Bømoen, ikke langt fra Vossevangen. Du følger med på Kompani Lauritzen? Der kjemper de om opptak til kompaniet på den nedlagte Bømoen. Skal jeg melde på Jan-Erik? Han har nemlig ikke avtjent verneplikt🤔. Men, han har nå stått i giv akt i 31 dager i Hordaland, så det må holde.
Vi sjekker ut fra hotellet, været er bra så vi skal vandre Vossevangen rundt! Snubler over den nydeligste sveitservillaen som ligger i gata bak kirka.
Vangsly heter eiendommen og var opprinnelig bolig for distrikslegen. Flere generasjoner med leger fra samme familie Lærum har bodd og bor🤗 og ivaretar huset med interiør, historisk legeutsyr og gamle kjøretøy! Forrige Lærum var også med og startet Voss Jazzklubb i 1973. Vossajazz går av stabelen i mars måned. I år var den 53. festivalen.
Vossevangen viser seg fra sin beste side idag og det er helt nydelig ned mot Vangsvatnet.
Vi stikker innom hotellet som ikke har helt samme historie som mange andre på disse trakter. Hotellet har vært i familien Fleischers eie fra start i 1864. Familien eide kirka 🤔, den solgte de og satte opp hotell for penga, for nå var det tid for hotelldrift. Konger, keisere og adelsmenn har sovet her.
Enda godt ikke hotellet ble bombet i 1940. Da ble nemlig nesten hele Vossevangen bombet sønder og sammen. Kirka sto og disse to trehusene vi har sett i dag, men ellers utbombet. Voss var det mest sentrale militære knutepunkt på Vestlandet og måtte lide. Vi ser tydelig etterkrigsbygg i gatene i dag.
Ikke søndagsstille her nei! Det er VossaBlås denne helgen. Flere korpsbygder i Hordaland! 23 korps deltar i Korpsfestival 2026.
Stemning gir dette også:
Ekstreme saker og på Voss har de endatil ei hel uke med sånt: Ekstremsportveko! I juni skjer det ekstreme i bygda. Ikke bare ekstremsport, men også opplevelser, musikk og kultur står i fokus. Alle er velkommen sier arrangøren, enten du er ute etter et adrenalinkick eller bare stemninga. Hm, kanskje Voss i juni🤔?
Du kan ihvertfall komme deg hit med banen Vy og vil du ha et "kick" tar du ny bane😉.
Hva gjør de her om vinteren, da? Voss er visstnok et vintereldorado med de beste og største skianleggene på Vestlandet. Snø, anlegg og overnatting er det nok av. Det blir det også arbeidsplasser av, ja i Voss er turistnæringa viktig.
Ei anna stor næring i kommunen må vi lenger ut på landet etter!
Voss skårer høyt med landbruksnæring og skogbruk i fylket. Vi ser gode vilkår og det gjorde folk for 3000 år siden også! Dalføret er bredere og lengere enn ellers i fylket og med vann og elver i nærheten gror det nok godt. Gårdene ligger både høyt og lavt😉.
Har lært mye om og sett mye i Voss i dag, vi. Nå er vi på vei til nattens overnatting, den siste på denne vårens vakreste turné! Flere enn oss som er i farta, og sannelig ville den ligge foran🤣.
Vi tas i mot av ei vakker slovensk jente som vil oss alt vel, sørger for mat, informasjon og nydelig hotellrom. Dette hotellet har en tradisjonell historie. Den gamle postveien gikk gjennom Stalheimskleiva og mat og hvile må til og det blir det hotell av. Etterhvert kommer turistene for å oppleve Kleiva, den ville veien som har 13 hårnålssvinger. Bil og buss har forsert veien for at turister skulle kjenne på grøss og gru i svingene og utsikten fra toppen. Mange biler og mange busser blir mange hotellsenger og stort hotell. Hotellet har bevart gammelt inventar og "Natur og Kultur" er kjerneverdier 👌.
Stalheimskleiva er stengt nå og veien sikres. Det er spennende om den i det hele tatt åpnes igjen for trafikk.
Vi tar en spasertur i nærområdet, det er spinnvillt vakkert her.
Her får de beste utsikten.
Dette er det vi får se av veien, så vi låner et bilde av sånn den var og leser om andres opplevelser🤣.
Takk til Voss, 33. og siste kommunen i Hordaland.
For oss er sirkelen sluttet. Herfra kan vi liksom se hele Hordaland. Alle disse kommunene har vi besøkt !Fra Hardanger til Sunnhordland, via Midthordland til Nordhordland og til slutt Voss. Innimellom litt på kryss og tvers😉. En helt fantastisk tur i et helt fantastisk fylke.
Natur, kultur og folk!
Vi har sett mye vi ikke har sett før. Vi har lært mye nytt om natur, kultur og folk vi ikke visste var interessant 🤔.
Det føles for tidlig å evaluere distriktene og fylket, tror vi må la alt synke. Vi er mette av inntrykk, vi har minneboka proppfull og gleder oss til å gjenoppleve. Men: Utne hotell, teltliv i Kinsarvik, Eva i Bømlo, 17. mai i Bergen, ferjedag pga glemt mobil i Bekkjarvik 😉, Øygarden og mange, mange fler. Egentlig hver dag🙏.
Hele turen har gått så fint! Junior har bestått prøven og får nok dra lasset neste gang også. Vi har bodd så bra og testet teltlivet, men gode hotellsenger har vært førstevalg. I løpet av prosjektet, fra 2020 til 2026, er reisebudsjettet økt og vi har vent oss mer til at det koster. Overnatting blir dyrere og dyrere. Vi gjør også noen ville, men fine valg som resulterer i at en hel måneds opphold i Vardø, brennes av på et døgn i Hardanger 🫣. Vi har hatt flest hotelldøgn, men ett i telt🤗, fine rorbu- og hyttenetter. Airbnb leiligheten var topp. Vi har vel følt at været har vært grått og regnfullt, men når vi ser etter har vi hatt mange solfylte, fine dager.
Vi da, teamet, har det gått greit?
Våre Alterego, Wunder og Baum har hatt det gøy i baksetet og bidratt lite i teamet. Nå tenker de bare på å komme hjem og få på shortsen😎.
Vi to i forsetet har fungert som tidligere, men den ene hører dårligere og den andre ser dårligere, men sammen kan vi fortsatt gjennomføre 🙏.
Vi har hatt glede av Olav H. Hauge, og "kveldsdikt". Han og kona Bodil og deres forhold kan vi lære litt av og ta med oss. Vi har tatt med oss strull og twist som har gitt ekstra gode dager. Takk til snille givere😘.
Nå er det middag og vi forsyner oss fra buffé sammen med to busslaster kinesere. Bufféen er fylt med godsaker tilpasset både den kinesiske og norske gane. All kommunikasjon foregår på engelsk 🫤. Vi har gledet oss over å høre dialekt når det har latt seg gjøre. Nordhordland utmerket seg i så måte. Takk for det!
Hva som kjennetegner folk fra Hordaland? Vi har sett samme folka her som hjemme; de lufter bikkja, kjører Elsykkel og kjøper samme grillmaten som oss! Hardinger, Bergensere og Striler, vi liker dere alle sammen ❤️.
I morgen
Du i baksetet, håper du har hatt det fint, at du gleder deg til å strekke på bena du og. Vi har hatt det fint med Deg❤️ og takker for at du er med!
Vi takker også for dette landet:
Dagens dør. Stalheim. Voss kommune. Voss. Hordaland fylke. Natta. Hørs til høsten.
God tur hjem🥰 Kjør pent!
ReplyDeleteNå trør jeg ut av baksetet. Og takker for en fantastisk tur. Har slett ikke lidd noen nød, bare nydt vakre bilder og en fantastisk fortellerevne . Nok en gang - tusen takk for turen.
ReplyDeleteSå herlig det har vært å følge dere to fine! 👏👏👏👏👏. Tekster og bilder , fantastisk!
ReplyDeleteJei + 🇳🇴 = ❤️
ReplyDeleteHilsen Astrid
Tusen takk for mange fine opplevelser. Har lært mye. Sett fine bilder. Gleder meg til høsten. Jeg blir med da også. 🥰👏👏👏👏👏👏🚙
ReplyDeleteKjære Inger og Jan Erik!💕Tusen takk for nok en fantastisk flott tur!🤗Alt vi lærer og ser på turene med dere! Ønsker dere en riktig god tur hjem! Så sees vi snart!😘😘
ReplyDelete👍👍👍👍👍👍Må øke tomlene opp! Dette har vært en fantastisk tur!
ReplyDeleteTakk for turen og velkommen hemmat👍😍sees 😊
ReplyDeleteFor en tur vi har hatt her i baksetet!
ReplyDelete❤️takk! (martaP)
Tusen takk for enda en fin tur!
ReplyDeleteTusen takk for turen!😀 Det har vært en fornøyelse og følge dere denne gangen også.👏👏👏 Fantastiske bilder og beskrivelser!🤩🤩🤩🥰
ReplyDelete