Dag 27. Meland og Radøy kommuner. Nordhordland. Hordaland fylke.

Under disse blomstrende trærne har nok Amalie Skram også ruslet og trukket inn duften av blomsten.
Her lå Alver gård og der bodde i sin tid besteforeldrene til Amalie Skram. Hun kom ofte fra Bergen på besøk. I dag er det hotell her og vi har altså hatt morgenvandring i samme hage som en av Norges mest kjente kvinnelige forfattere. 
Hotellet ligger i Alversund, Lindås kommune, som i dag er slått sammen med Meland og Radøy til Alver. Vi kommer tilbake til Lindås, men først skal vi til de to andre🤗.
Meland kommune. 
Som vi ikke visste eksisterte 🫤, men som vi skal finne ut av i dag. For å komme oss dit må vi over brua til Flatøy, så over nok en bru før vi er på Holsnøy der kommunesentret, Frekhaug er. Kyst- og øykommunen har en befolkning på 7800 og navarspissen er våpensymbol. Vi er så spent på hva vi kan finne i "Eit samfunn for alle". 
Vi fortsetter å finne fantastisk blomstring! Det er rhododendron i alle farger og størrelser! Stolte hageeiere, tror vi.
Innbyggerne har fortsatt sitt kommunehus, de minste har Leiketun og den kristne Danielsenskolen har ungdomsskole i bygda. Forøvrig et fint bygg, Tyark! 
Vi er tidlig ute i dag og det er fint å turnere tettstedet nå og så spennende å se hva vi finner her.
Ikke tidligere enn at folk på kommunehuset er på plass og kan fortelle om Meland, tror vi, og går på besøk. Kommunesammenslåing kan kanskje resultere i null servicetorg? Vi banker på alle dører vi ser, men ingen ønsker velkommen inn. 
Oi, vi skulle ringt 🫤. I gårsdagens kommune fikk vi følgebil, i dagens får vi lite. 
Vi ser litt kommunehistorie på veggen, men resten må vi finne ut av sjøl.
Snøggbåten går og det samme gjør de selvgående gressklipperne. Det er så fine boligområder her, så velstelte!
Den gamle låven ligger midt i sentrum og er forsamlingssted. Den gamle meieribygningen er sentral i parkanlegget og det er så fint å se ned mot den gamle kaia og se over mot ny bru!
Fine boliger, noen rett over butikken, andre med sjøutsikt. Alt etter hva du ønsker deg. Norges største Folkehøgskole er i Frekhaug!
Så, se, midt i sentrum 🤗.
Herregården på Frekhaug som var det første huset her. Bygd i 1780 med gråsteinsmur rundt. Rikmannsborger fra Bergen, Cort Holtermann var byggherre. Eiendommen er iøynefallende og jeg vil ta en nærmere titt. 😥 Dumt, her er forfall og null vedlikehold ute.
Bygningen er fredet og Folkehøgskolen er eier og sier at millioner skal redde herregården. Blir spennende å følge!
Spennende er det også å se store virksomheter som Framo og andre industribedrifter etablert på øya. Regner med at det gir arbeidsplasser!
Vi vil til den ytterste nøgne....del av øya😉 og setter kurs for Skjeljanger. Ut i det grønne!
Gjennom nok et spennende og variert øylandskap...på smale veier.
Nok ei vik der du fortsatt kan kjenne historiske vibber, men også leve dagens fritidsliv.
Vi evner snart ikke ta inn mer av naturskjønne miljøer.
Vi kjører forbi golfbanen i bygda, den som Bill Clinton mente var den vanskeligste og vakreste banen han har spilt på👌.
Vi ser for oss presten i kirka i Meland som kan stå på kirketrappa, se ut over den vakre jordbruksdelen av kommunen, og ønske velkommen til messe!
og vi sier: "nå har vi sett nok", med dette 😉
Takk til Meland, nå ser vi til
Radøy kommune. 
og vi spør deg, har du sett sola i dag? Det har vi🤗, så vi koser oss ekstra i Nordhordland i dag.
Vi må tilbake til dagens startsted og så er det over Alversundbrua før vi er på
"Den grøne øya", med vel 5000 innbyggere og mange av dem er offentlig ansatte, ellers er det mye jobbing med bygging av skip og oljeplattformer her! Kanskje får vi se ei ku eller to også 😉.
Vi skjønner fort at dette blir den grønne dagen. Det er ubeskrivelig dette landskapet i Radøy. Så ubeskrivelig at vi bare deler i bilder det landskapet vi har kjørt, sammen med deg, i dag.  
Den grønne øya tar oss gjennom et grønt crescendo
før vi må innom Manger, kommunesentret.
Vi ser at folk får det de trenger her, men sorry, vi vil videre ut i grønnskapen 😉 igjen. 
Vi velger oss Toska, ei anna øy i kommunen. Sånn omtrent ligger den til.
Bilder sier mer enn ord:
Vi må by på en kuriositet fra Radøy. 
På Vestnorsk utvandringssenter finner vi bygninger som er satt opp av norskamerikanere i Amerika og senere flyttet hit.
Interiør og informasjon om husene. 
Jeg tar kirkevei hjem
for det er 
Ny sheriff i by'n😅.
Dagens dør. Herregården. Meland kommune. Nordhordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen. 








Comments

  1. Takk for en fin dag. 👍👍😊

    ReplyDelete
  2. 👍👍👍👍👍

    ReplyDelete
  3. Innmari gøy å følge dere i mitt hjemfylke ❤️. Ekstra spent på dagens rapport hvor jeg hadde min barndom og ungdomstid. 😊

    ReplyDelete
  4. Koser meg over en nydelig, grønn dag.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fylkesturné del 12. Hordaland fylke.

Fylkesturné del 11. Telemark fylke.

Dag 10. Hjartdal kommune. Aust Telemark. Telemark fylke.