Dag 26. Osterøy kommune. Nordhordland. Hordaland fylke.

Våkner i Minihotell Osterøy i Lonevåg til biler som kjører i full fart gjennom sentrum, sikkert på vei til jobb for klokka er sju. Lar oss ikke affisere særlig av støyen for vi skal ikke sove her hver natt. Vi leser Bergens Tidende til kaffen og føler mere med Inger som har kjøpt seg hus på Sotra etter endt arbeidsliv på Mongstad. Hun har gledet seg til rolige og fredelige omgivelser på barndomsøya med barn og barnebarn. Der tok hun feil. Helikoptertrafikk rett over huset mellom oljeplattformer og Flesland er så forstyrrende at pensjonistlivet er blitt veldig forringet. Tenk deg, 13 bankende helikoptere over huset ditt daglig. Kjempeleit for Inger og sikkert mange andre. Kanskje de burde investere hos Anpro i Dalekvam. Der kan du kjøpe deg en mobil brakke og flytte unna støy hvis den sjenerer deg🫤. Det var vel en dårlig idé, men Anpro er en solid befrift i Vaksdal som vi ble kjent med i går.
Minihotell Osterøy ble vi også kjent med i går. Nybakte hotelleiere, et ungt par som har kastet seg ut i det. Vi får gleden av å innvie et helt nyoppusset rom. Malinga er så vidt tørket, minikjøleskapet er ikke pakket ut og nattbordlamper og garderobeknagger mangler, men de er så søte og ivrige at vi bifaller det vi får😉. Vi fant frem 17. maiblomsten, pjusk men fortsatt med, Olav H Hauge det samme, ikke pjusk da😅 og så tente vi lys mot gråværet ute i Lonevåg. 
Frokost finner vi i "nødprovianten" vår. Enkelt, men godt nok.
Vi er på hjul allerde kl 0930, men jr må få "frokost" før vi starter dagens befaring. 
Vi kjøper oss en kaffe og sjekker kartet over dagens kommune. Jan-Erik mener det er bedre å foreta planleggingen her og ikke i ei rundkjøring😅. Enig!
Tenk, vi skal kjøre rundt på Norges største innlandsøy, Osterøy! På øya bor det over 8 tusen innbyggere og de har tre økser i våpnet sitt. Kanskje treffer vi en håndtverker eller to?
Lonevåg er administrasjonssenter og ligger liksom nede i en dump med rådhus, skoler og sykehjem samlet der. På høyden over ser vi fine boligområder. Osterøy mistet også ungdom 22. juli og minnesmerket er plassert slik at de aldri glemmes.
Lonevåg er et knutepunkt for næringslivet og Loneelva renner gjennom og ut i Lonevågen.
Jr. er fulladet og vi setter fart ut i Hordaland! Har du oversikt over kommunene? Tror du vi sjekker kommuneoversikten ofte? 👍 Vi er i Nordhordland nå ja, Osterøy kommune.
Vi trosser nok en gråværsdag for vi har lyst til å se alt og starter med tur til Havrå. Gården som ble det første norske kulturminnet som ble fredet. Ligger 75 moh ved Sørfjorden. Vi parkerer bilen, men ser av infotavlen at det kun er forhåndsbestilt omvisning som gir besøkstid. 🤔 Vi går forsiktig på besøk. Blir tatt i mot av en praktikant  som møkker sauefjøs og ønsker velkommen. Sjefen sjøl kommer også og forteller velvillig om klyngetunet som drives tradisjonelt og med museumsstøtte. I Hardanger så vi Aga tunet og ble overveldet. Dette tunet, bevart og levende, tar helt pusten fra oss. 
Byggeskikk; bruk av einer til isolasjon, brakekledning, og store steinheller og tømmer som bygningsverk.
Nok en time i historierus!
 Hesjene står klare og enga får stå i fred i det fantastiske kulturlandskapet. 
Ikke lett å rive seg løs, men vi skal finne dokumentarfilmen om Havrå fra 1959 i kveld. 
Det er ganske spesielt, vi befinner oss i et fredet kulturminne for like etter å være i et trafikkert, pulserende byliv. I Hordaland ligger de tett på hverandre. 
Vi søker oss til nok ei historisk perle i kommunen. Mjøsvågen i bygda Hosanger. Alltid koselig å møte på hest på beite og Jan-Erik leter etter "beite" hos Landhandleriet og ender opp med softis, så fortjent, selv om det er blitt en Sjåfør før i dag😉.
Mjøsvågen ligger idyllisk til og det spesielle med stedet er at naustet er vernet med verkstedmiljø i gamle hus. Miljøet holdes i live gjennom frivillige som gir nytt liv i naustet. Det er nok det mest spesielle!
Det er liv og røre i Mjøsvågen, en stor pensjonistgruppe får omvisning og alle skal innom Landhandleriet for å handle lokalt! Kirka bivåner det hele på avstand i en historisk, men moderne våg😉.
Også går det an å forelske seg i Mjøsvågen. 
Har du hørt om Kossdalsvingene? Det har vi og de vil vi se! Veien som ble bygd i perioden 1889 - 1893 og utført som pliktarbeid av grunneierne i området. Veien er ca 2,5 km og går mellom Hosanger og Lonevåg. 17 hårnålssvinger med en snitt stigning 27%. Dette var eneste veien på strekningen fram til 1950. I dag skal det være en populær fottur. Nå er det bare å finne den. Vi finner skilting i Hosanger til Kossdalsvegen, men veien ser lite fremkommelig ut. Vi ser en mann som holder på med oppmåling i grøftekanten. Jeg går bort og ber om råd og evt alternativ vei. Han prøver å vise meg på kartet, men det er ikke enkelt å finne ut av. Jeg takker for hjelpen og setter meg i bilen. Det er regnbyger rundt oss og vi begynner å få litt dårlig tid med tanke på dagsplanen. Så det å gå hele veien er ikke aktuelt. Vi nærmer oss skrinleggelse, da oppmåleren fra kommunen kommer i full fart med bilen sin. Ruller ned ruta og sier; "følg etter meg, jeg skal vise dere veien". 
Vi legger oss på hjul.
Det går unna på nok en smal og svingete vei i dette fylket!
Her er det stopp og resten må vi klare selv😉. For en kar🤗, tror alle i denne kommunen er av dette, rette slaget!
På egenhånd fortsetter vi opp til toppen av Kossdalsvegen.
Møtes av en trollskog, så spennende med mose på steiner og trær.
 Så, se her🤗 for en utsikt!
Og....hårnålssvinger, hand made🇧🇻.
Vi kneler nesten i salighet, trekker inn nok et grønt miljø
i denne naturen i Osterøy. Kommer oss velberget ned i bygda og kjører varsomt til Valestrand for å besøke Ole Bull.
Det er slående vakkert rundt Bullahuset også.
Huset ble bygd i 1860 årene, tegnet av broren. Det første huset i Norge i nasjonalromantisk dragestil og rosa! Ole Bull bodde her i sommermånedene. I dag er det tipptippoldebarnet som er eier.
For en kommune 🙏. Så vakkert, selv i gråvær. At folk er snille og hjelpsomme her skjønner vi🤗.
I kommunen der de kaller seg ostring og lever av industri, bygg og anlegg, skog og fiskeoppdrett. Likevel jobber halvparten i Bergen. 
Da må de kanskje ta samme ferje som vi kjører inn på nå for nå tåler vi ikke flere sterke opplevelser i Osterøy 😉. 
Natur, kultur og folk 🤗.
Dagens dør. Havrå. Osterøy kommune. Nordhordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen. 















Comments

  1. 👍👍👍👍Takk for enda flere opplevelser. Sov godt.

    ReplyDelete
  2. 👍👍👍👍👍

    ReplyDelete
  3. Det er bare å bøye seg i hatten for fine opplevelser

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fylkesturné del 12. Hordaland fylke.

Fylkesturné del 11. Telemark fylke.

Dag 10. Hjartdal kommune. Aust Telemark. Telemark fylke.