Dag 25. Øygarden kommune. Sunnhordland. Vaksdal kommune. Nordhordland.
Vi er på plass i bilen, er du?
I striregn henter vi frem vårt beste humør, tar oss en Sjåfør, begge to og sender ei raus hand til deg i baksetet! Bare forsyn deg, i dag kan vi trenge litt ekstra alle mann. Det er varslet regnvær i hele dag i vårt område og vi skal kjøre i flere timer 🚗.
Det har virkelig vært fint med 3 hele døgn i Hellesøy, blitt litt kjent med denne øya, men vi skylder resten av kommunen litt oppmerksomhet.
Øygarden = øyer som danner et gjerde mot havet og kommunevåpnet var et sjømerke, helt til 2020 🫤. Frem til samme år var det ca 5 tusen innbyggere som bor rundt omkring på øyene som er bundet sammen av flotte bruer.
Vi minnes vår forrige tur i Øygarden for ca 25 år siden. Da skinte solen fra blå himmel i slutten av mai. Vi var på Festspillene i Bergen og tok altså tur ut hit i "pausen"😉. Da kjørte vi over og under bruene og koste oss med den fantastiske utsikten til små fiskebruk, strender og havet ☀️! I dag ser vi langt etter dette inne fra bilen💧, men vi søker farge i gråværet og finner grønne busker, det norske flagg og trafikklys😅. I denne delen av den nye storkommunen skal det også bli ny vei🤔. Kan fort bli mange bilder tatt innenfra bilen i dag🤪.
Rong var administrasjonssenter i kommunen og vi kjører dit. Fine, nye boligblokker plassert nær det nye kjøpesenteret
Skjellsand fra Øygarden.
Godtvondt å trå på, men bare godt som tilskudd i hønsefor for fine eggeskall! Skjellsand er det mye av i Øygarden👌og har vært levert i inn- og utland.
Jan-Erik passer bilen mens jeg småjogger ned til stranda i Rong. Jeg er på jakt etter en skulptur.
Skulptør Vidar Bratlund-Mæland har laget "Kvalfangaren" som har fått flott plass i den nye Fjordparken. Forteller også en historie om ei tidligere næring i Øygarden.
Hva sikter hvalfangeren på i dag?
Langt ute i tåka
"Sprinter" 😉 brattbakken, våt men glad og finner tørr og varm bil🤗.
Hav på alle kanter og næringsvei har det all tid vært. Fra fiske til olje og gass og havbruk.
Vi teller 10 bruer vi har kjørt over og må ha ett stopp under en før vi forlater den siste av 9 kommuner i Midthordland. Der ser vi ei typisk vik med rorbuer og fritidsbåter.
På vei til Nordhordland må vi nok en gang gjennom Sotrasambandet, Norges største veiprosjekt ever, og like grotesk oppleves det igjen.
Hyggeligere er det å kjøre over Damsgårdsundet og se blokka vi bodde i 🇧🇻. Vi kjører også tett på nye svære forretningsbyggene før vi dundrer ned i tunell under byen.
Havnæringene er viktige næringer i Bergen i tillegg er byen blitt et sterkt forskningsmiljø. Havbyen Bergen kan også kalles Finansbyen👍.
Ut på landet🤗.
Vaksdal kommune. Nordhordland.
Bynært bygdeliv gleder vi oss til i sol fra blå himmel som kommunen lover😎.
Ikke alle kan holde det de lover😅, men vi søker høyt og lavt for å finne Vaksdal. Planen var å starte i Straume for å se de svære laksegiljene. Så Skipshelleren og tilbake til steinalderen og en boplass under helleren fra omlag 5200 f.kr., lenge siden. Jeg er fortsatt våt etter forrige "utflukt", regnet bøtter fortsatt ned, så den planen skrinlegges😥.
Selv om tåka ligger tjukk langt nedover fjellsida aner vi et helt annet landskap nå. Bratte fjell som stuper ned i Veafjorden. Vi kjører til Dale, administrasjonssenter og industristed! Gjennom den ene tunellen etter den andre, der er det ihvertfall oppholdsvær! Vaksdal, kommunen med nasjonalrekord i tuneller🏅. 18 stk på E16 gjennom bygda.
Dale ligger oppunder fjellsia mens Daleelva renner forbi, stor og sterk.
Det bor totalt 3899 vaksdølinga i kommunen og kommunevåpnet med vevskyttler forteller om stor tekstilindustrihistorie og den finner vi i Dale, eller Dalekvam som det også kalles her.
Jebsen, der har vi den familien igjen. Dale fabrikker ble grunnlagt av han Peter i 1879. Han så vannkrafta og kjøpte den av bøndene, maskiner bestilte han fra England og vipps så har vi en dag Norges største tekstilbedrift! På 1950 og 60 tallet hadde Dale 4000 innbyggere og 1200 av dem jobbet på fabrikken. I dag finner vi Dale of Norway, fabrikkutsalg, med merkevarene som fortsatt "lever". Butikk stengt = penger spart😉.
Vi kjører en runde i pinsestille Dale og beundrer det gamle kraftverket, kommunehus, forsamlingshus og samfunnshus. Her er hus for alle!
Helle, Stanghelle og Vaksdal er de andre stedene vi har valgt oss. Vi har kjørt nok tunneler i dag og velger den gamle veien langs elva.
Vi kjører gjennom Helle og stopper først i Stanghelle. Der finner vi en fin stasjonsby i regnvær og kjører videre til Vaksdal. Tåka har lettet litt, vi ser fjorden før vi ankommer Vaksdal stasjon, Bergensbanen. Der er det trangt å snu, benytter ryggekamera og der dukker jammen toget opp. Det gikk bra😅.
Nok et industristed med Felleskjøpet og Norgesmøllene. Vi har gledet oss til å se den gamle mølla. Det største mølleanlegget i Nord-Europa frem til 1. verdenskrig 🤗. Som et slott!
Fra snl.no
Flott i dag også, men ikke fullt så fotogent😥. Mange forsøk og du kan tenke deg hvordan sjåføren har det?
Mølla ble bygd i 1872 av Meyer, rikingen fra Bergen. Det var tilgang på kraft som sendte han hit til denne kommunen som fortsatt er stor kraftkommune.
I dag er det Norgesmøllene som eier og driver.
Du verden så mye vann i dag, men for en spennende kommune. Bynært bygdeliv og derfor kan nesten halvparten av innbyggerne pendle til jobb i Bergen.
Nok ei bru som skal føre oss til morgendagens kommune!
Dagens dør. Dale kirke (Arnstein Arneberg). Vaksdal kommune. Nordhordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen.
Takk for fin og tørr dag I baksetet. Godt med en sjåførsjokolade.
ReplyDeleteTakk for nok en fin dag tross regnet. Jeg er tørr. Håper du har tørket opp. Sov godt. 🚙☔️😴
ReplyDelete👍👍👍👍👍
ReplyDeleteFinns ikke dårlig vær i baksetet, så lenge humøret er på topp i forsetet hos dere to🥰 Nye inntrykk og historier bak hver sving; tusen takk👏 martaP
ReplyDelete