Dag 24. Hellesøy. Øygarden kommune. Midthordland. Hordaland fylke.
Amalie Skram og hennes Hellemyrfolk satte vel spor i oss alle🤔.
"Ka ska du ha for lyren din, du stril der i båten" spør tjenestejenten i Bergen.
Heldigvis parerer Sjur Gabriel på tiltalen med: "du kadn sjøl vara stril di byslaska"I "Havstrilen" forteller forfatteren om uenighet blant de lædre om Strilens opphav. "Alle" har ment noe om dette folket, fra Petter Dass til Wergeland og teoriene er mange. I dag tenker vel de fleste av oss at Strilen bodde i området rundt Bergen og det området kan du strekke så langt du vil😉.
Fra at begrepet var et skjellsord, vil alle være Striler i dag, til og med Bergenseren😅.
På Hellesøy tenker vi at Strilen bodde her omtrent og levde med en sau, ei ku og fisket for livets opphold for tre generasjoner under samme tak. Rodde inn til Bergens brygger med fangsten.
På midten av 1700 tallet hadde Danskekongen pådratt seg stor gjeld og den nedbetalingen skulle gjøres med ekstra skatt på nordmenn, rike som fattige. Det var ikke bare å rømme til Sveits på den tia. Strilene var kjempesinte på grunn av den urettferdige skatten og samlet seg, dro inn til Bergen og satte seg i respekt!
Veldig kort varia
nt av den såkalte Strilekrigen, men forteller litt om at han var steil, stri og sterk, Strilen!
Nå må vi ut på tur!
Sammen med disse to
Jan-Erik ser langt etter fisken, men ser rester av storfangst. Det er gråvær i dag og, så vi fargesetter med blomster vi finner. Bekkeblom trives på øya.
Det er vel 200 fastboende på Hellesøy, øya som hadde hermetikkfabrikk en gang og også stort silde- og størjefiske på 40 - 50 og 60 tallet. Hengjo, er et nothenge bygd på 50 tallet og er i dag et kombinert museum og selskapslokale. Hengjos venner har satt i stand bygget.
Det er vel 200 fastboende på Hellesøy, øya som hadde hermetikkfabrikk en gang og også stort silde- og størjefiske på 40 - 50 og 60 tallet. Hengjo, er et nothenge bygd på 50 tallet og er i dag et kombinert museum og selskapslokale. Hengjos venner har satt i stand bygget.
Jeg gjøres kjent med en veivaksel, samtidig tar vi inn sjølukt, fargeklatten Fjærekoll og bebyggelsen.
Fra formiddagstur til formiddagsmat! 1. pinsedag må kunne være litt hviledag? Takk! Jan-Erik hviler nyheter, mens jeg leser om oppvekst i Øygarden 1920 - 1950. Boka er utgitt av kommunen og innkjøpt av DnB👌.
Historie er gøy! Både barnearbeid og skolestruktur er behørig beskrevet av folk som vokste opp på øya på den tia.
Nå vil vi på øyhopping😉. Vi skal ta rutebåten tur/retur øyene utenfor.
Øyrosa er klar og det er vi også. Vinker til leiligheten
Her bor det 6 fastboende og noen går av for å komme hjem, mens andre kommer på for å reise hjem. Vi ser foreldre som vinker barn og svigerbarn; "Vel hjem!" Vi tenker at det må være et fredelig liv her.
Vi fosser forbi havbruk
Her kjører du ikke Teslan rett til hyttedøra😉.
Båten går samme vei i retur, men nå er vi også innom Lyngøyna for å hente folk. Du skjønner, på denne ruta må du varsle Øyrosa i forkant om du trenger skyss!
Vi fosser hjem, takker gutta ombord for fin tour og vinker til Øyrosa der vi krysser sundet.
Det nærmer seg middagstid, men først må klesvasken legges sammen og vi må pakke.
I morgen går turen videre.
Vi finner alltid noe og feire og det er oppholdsvær. Siste anløp for Øyrosa i dag, måka og vi ser utover som generasjoner før oss har gjort.
Det ble nok en fin dag i Midthordland. Dagens dør. Hellesøy. Øygarden kommune. Midthordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen.
Takk for fin båttur
ReplyDeleteHerlig! Hilsen en stril fra Nordhordland 😅
ReplyDeleteTakk for båtturen. 👍🤗
ReplyDelete👍👍👍👍👍
ReplyDelete