Dag 23. Hellesøy. Øygarden kommune. Midthordland. Hordaland fylke.

Jeg våkner klokka 5 jeg, til lyden av regn, vinden som uler rundt hushjørnet og gjøken!
Den er fin å høre på og jeg minnes gammel overtro og det faktiske gjøkeliv.
Tenke seg til, gjøken bygger ikke eget rede, neida legger egg i andre fuglers reir. Bedriftseffektivitet! Gir anledning til å formere seg i langt større grad😉. Det blir det fosterforeldre av og gjøkungen vil ha dem for seg selv og sparker ut "fostereggene". Den naturen du.
Langt lystigere er gjøk og overtro👌. Når gjøken galer kan du bade i Jarenvannet, sa mor.
En tidlig pinseaftenmorgen tenker jeg at gjøken er en lykkebringer og at jeg kan få oppfylt et ønske. Jeg ønsker meg oppholdsvær i dag🙏.
Dupper litt igjen og våkner så til nykokt kaffe og regnvær. Vi tar langsommorgen i slåbrok👌 og venter på at mitt ønske skal oppfylles. Leser Kystpass, Sotra Øygarden Turlags brosjyre for å finne en fin tur i dag, når det blir oppholdsvær! 
Bua, omtales i bladet. Det er fine greier! Ideell organisasjon som ønsker at alle skal kunne nyte friluftsliv, sommer som vinter og låner ut utstyr. Telt, soveposer, ski, støvler hva du måtte trenge. Alle skal ut i norsk natur og det skal ikke stå på om du har råd til utstyr eller ei! Kommunen, Bufdir og andre organisasjoner bidrar. Godt!
Jan-Erik tar en runde på brygga og det kommer ikke "en dråpe i havet".
Vi kler oss i ull innerst og vindtett over, det står ikke på utstyret og turen er bestemt!
Vi skal gå til fyret! Endelig skal vi skikkelig nært på kystlyngheia! 
Vi går over brygga, krysser kanalen og klapper for optimisten i Hellesøy 😎.
Hellesøy er et gammelt fiskevær som i dag er stedet for sånne som oss, turister. Du kan leie rorbu, hytter eller leilighet, som oss. Havet ligger på alle kanter og lyngheier er terrenget du går på tur i!
Vi er enige i at dette er noe av det morsomste i prosjektet; gå i nye, fremmede områder og "lese" oss til særegenheter.
Båten er satt på land og forteller sitt. Stein er ikke bare stein, nei vakker og unik. Floraen; ei gul valmuesøster rister av seg regndråper og gjør seg vakker.
Vi følger veien som fører til hytter, men også til stien som skal vise vei til fyret.
Turlaget har her, som så mange steder i landet, lagt til rette for en tørrskodd tur over våt myr med solide klopper.
Kystlyngheia. Vi har kjørt gjennom den i mange mil langs kysten av Hordaland. Blitt fasinert av dette spesielle kulturlandskapet som er formet gjennom tusener av år med beiting og lyngbrenning. 
I dag trues landskapet med å bli gjengrodd, men vi har møtt folk som aktivt bidrar til å bevare det, med hjelp av sau og geit.
I dag ser lyngen tørr og brun ut,
men fra juli til august blomstrer den og farger heia lilla. Vi finner blomstring i dag, vi.
Denne vakre heter Bukkeblad og vi møter på Skrubbær og Bjørneskjegg som mange har trått på før oss. 
Det er så fint, vi har tid og vi er på rett sted👌. Det risler i en bekk, fersk furuknopp og stien gjør dagen god! 
Ei stille pinsehelg i Hellesøy, vi møter bare en far og sønn på turen. De har sett havørn så vi løfter blikket mot himmelen, der vi tør🫤. Du vet, pensjonister med AMD, grå og en dæsj grønn stær og blodpropp som har sløvet synet holder mest "øye" med underlaget😅.
Men vi ser det som er verdt å se, gjennom regnværet🫤.
Gjøken holdt sitt løfte lenge, men nå er det på han igjen med Vestlandsværet. 
Vi ser nesten til Shetland, ser ihvertfall ivrig fisker, skriver oss inn i DNTboka og tar veien hjem, våte, men med godt humør 🤗.
Setter pris på den siste kloppa, at det gror i hyttehager og at det er lys i husan.
Jeg skynder meg hjem for å skifte og for å lage lunsj, koke egg og varme rundstykker. 
Jan-Erik vil ta en tur ut på moloen. 
Leiligheten byr på alt vi trenger, unntatt vaskemaskin. Vi har "spart" skittentøy til oppholdet her fordi vi var sikker på vaskemaskin! Da blir det håndvask, helt greit, vi har sånt å gjøre og sånt å føre. Hvor blir Jan-Erik av? 
Aha, han får gode fiskeråd🤗. Gleder meg allerede til middag. 
Vi sløver litt foran tv med nyheter. Tenker litt på hva morgendagen skal inneholde og så begynner fiskeren å forberede middag.
Fy fillern for fiskeråd han måtte få🤪,
det står hval på menyen😅.
Og smaker? Deilig! Tror jeg har siste hvalfangeren i Øygarden til bords😉.
Dagens dør. Hellesøy. Øygarden kommune. Midthordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen. 









Comments

  1. Det var dagen sin det 👏👏👏 Astrid

    ReplyDelete
  2. Dere er tøffe. Takk for en fin dag og mye å se. 😘👍👏👏

    ReplyDelete
  3. Fikk litt pause i turen med dere,men nå er jeg med igjen!😄Takk for fine beskrivelser og bilder. En fornøyelse og følge dere!🥰

    ReplyDelete
  4. 👍👍👍👍👍

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fylkesturné del 12. Hordaland fylke.

Fylkesturné del 11. Telemark fylke.

Dag 10. Hjartdal kommune. Aust Telemark. Telemark fylke.