Dag 22. Sund og Fjell kommuner. Midthordland. Hordaland fylke.
God ettermiddag og god pinse! Har du lagt planer for langhelga? Det har vi! Allerede ved årsskiftet bestilte vi DnB leiligheten i Hellesøy i Øygarden. Her skal vi senke prosjektskuldre og la bil og sjåfør hvile mest mulig.
Dette er hva øynene skal hvile på og ørene får allerede høre måke og lyden av små fiskebåter som legger til brygga vi bor på. Ja vi bor helt i sjøkanten.
Bilen er parkert og tømt for bagasje, den er nå på plass i denne store og lekre leiligheten som altså ligger helt ytterst i Øygarden.
Sushi smakte godt og medbrakt Bluetooth høytaler spiller Pink Floyd fra spillelista vår. Vi slanger oss i hver vår ende av sofaen og går tilbake til Skogtun Camping og dagens oppvåkning 😉.
Sov godt vi, tross enkle forhold. Rene sherpatrappen opp til den lille campinghytta
To kommuner skal vi gjøre oss kjent med i dag og begge ligger på øya Sotra som er 31 km lang og 10 km bred. Øya med barskt kystlandskap mot havet, men på østsiden skal det være lune viker og tett skog. Vi er klare for å sjekke om dette er riktig. Sånn omtrent tenker vi oss ruta idag i
Sund kommune.
"Stø kurs" var mottoet, håper de klarer å holde det også etter sammenslåing 🤔.
Jeg må finne frem en Sjåfør før sr og jr er klare😉.
Så vakre, så standhaftige og bare "dratt ut av jorda". De er en glede å se hver gang🤗. Byggeskikk!
"Kval i våg", når dette utropet hørtes i Skogsvågen var det bare for folk å få satt ut den kraftige hvalnota og håpe at hvalen gikk i den når den tok turen inn vågen som var smal og lett å fange den i. Med infiserte pilbuer tok de livet av den som ga mat til mange. Denne form for "matauke" ble det slutt på rundt 1900 tallet i Sund. Siste hvalen ble tatt i Skogsvåg i 1960. Hva gjør folk i Skogsvåg i dag, tru? Det skulle vi gjerne visst, men hvor er Skogsvåg? I dag kalles det mere Sund senter og består av nye skolebygg og idrettshall.
"Kval i våg", når dette utropet hørtes i Skogsvågen var det bare for folk å få satt ut den kraftige hvalnota og håpe at hvalen gikk i den når den tok turen inn vågen som var smal og lett å fange den i. Med infiserte pilbuer tok de livet av den som ga mat til mange. Denne form for "matauke" ble det slutt på rundt 1900 tallet i Sund. Siste hvalen ble tatt i Skogsvåg i 1960. Hva gjør folk i Skogsvåg i dag, tru? Det skulle vi gjerne visst, men hvor er Skogsvåg? I dag kalles det mere Sund senter og består av nye skolebygg og idrettshall.
Vi finner ihvertfall næringsparken med store virksomheter. Arbeidsplasser og skatteinntekter!
Det typiske øylandskapet omgir oss og der det ikke er bebyggelse er det riktig fredelig, selv om noen fortsatt står i kampen....fra 1972😅.
Sund har 6675 tusen innbyggere på bare 99,4 km² så her er ikke veldig langt til naboen, men de har likevel god plass. Vi håper å treffe noen i Glesvær, et av de eldste handelsstedene på Vestlandet. På 1700 og 1800 tallet det viktigste fiskeværet på Sotra.
At det er vakkert her,
i det godt bevarte, men likevel aktive fiskevær, ja🤗. Tilrettelagt for vår tids fiskere, tyske sådanne.
Vi tar til Golta. Kjører den smale brua over Goltastraumen 😉 og gjør oss kjent på øya der det var riktig sånn velstand for et par hundre år sia. Fisken strømmet inn i de lune viker og ga mat på fat! Vi er på jakt etter langhuset fra 1600 tallet, men med en grå dag som blir gråere og gråere, våtere og våtere, nøyer vi oss med bildet fra boka jeg har lånt:
Regnet øker, det grå landskapet gir egentlig det rette sceneteppet for minnesmerket over innbyggere i bygda som ga livet for friheten.
De har mer å by på enn sveler og kaffe. Vi "bombarderes" med krigshistorie fra Telavåg, den er så dramatisk og forferdelig.
Vi velger å se dokumentarfilmen i museet og får den grusomme sannhet rett i fanget.
Telavåg hadde egnet havn for å motta våpen fra de allierte og frakte motstandsfolk i trygghet på Shetland. Dette ble avslørt og Gestapo kom, to tyske soldater ble drept i attaket sammen med nordmenn.
Nazistene hevnet sine med arrestasjon og bortføring av alle menn over 16 år i bygda. Etterhvert ble samtlige gjenværende, gamle, mødre og barn beordret vekk og alle bygninger ble sprengt, brent og jevnet med jorda. Det er tøft å se og høre om. Ikke minst om de som aldri kom tilbake, men også om de ca 200 som kom til Telavåg etter freden og bygde opp igjen. De var tomhendt da de kom tilbake og det var havets rikdom som reddet dem.
Vi priser freden og museumsvakten priser Sund kommune. "Her har vi det godt, stille med masse flott natur og hav rundt oss", sier dama fra Jeløya. De har det ikke sånn i Fjell, sier hun. Hva hun mener med det?
Fjell kommune.
Ere lov å si det? Drittvær! Det er så grått og det regner så mye😥, hvor skal vi hente inspirasjon og krefter til Fjell? I typisk landskap, smale, svingete, men nyasfalterte veier, henger vi oss på bussen til Straume.
det største og mest sentrale veibyggingsprosjektet på Sotra som skal være ferdig i 2027. Sotrasambandet, skal knytte Øygarden og Sotra nærmere Bergen og stakkars Fjell kommune står midt i "skuddlinjen". Det er rett og slett grotesk. Prosjektet tar områder så du kan ikke tenke deg. Google map har store problemer, prøver å sende oss hit og dit, men vi følger bilkøen vi.
Vi er endelig i Straume, men dramatikken fortsetter. For mange sikkert fantastisk. For oss, nesten likeså grotesk som veiutbyggingen 😥. Utbygging av kjøpesenter og boligblokker.
Vi prøver å mildne inntrykket med fokus på den vakre kongla, "Konglo" som er en fem meter høy kobberskulptur av Finn Erik Modahl. Den har fått plass ved Sartor Storsenter. Sartor er Stord på dansk....har visst en historisk sammenheng.
Uff a meg, føler oss skikkelig negative nå, det blir sikkert bra, kanskje 🫤. Den nye storkommunen Øygarden har bestemt at Straume skal bli den nye Sotra Kystby i dagens storkommune. Vi finner planer fra utbyggere og noen sarkastiske innlegg🤣.
Det er olje og gass som driver dette samfunnet. En oljebedrift i Ågotnes har tusen ansatte. Fiske og havbruk støtter også kommuneøkonomi.
Vi skulle avlagt Fjell festning et besøk i dag, men været innbød ikke til tre kilometer tur for å besøke festningen som ble bygd av tyskerne under 2. verdenskrig. Festningen er en av de større festningsanlegg i Europa fra krigen. I dag er det heldigvis et yndet utfartssted!
Dette om to kommuner på Stord.
Vi fortsetter fredagskvelden med fin utsikt ute, the Voice inne og forventninger til pinsehelg i Øygarden!
Dagens dør. Golta. Sund kommune. Midthordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen.
Takk for nok en fin dag. God pinse og god natt. 👏👏😴
ReplyDelete👍👍👍👍👍God pinse!😎
ReplyDeleteTakk fra baksetet for nok en fin dag I ruskeværet.
ReplyDeleteSå fint!
ReplyDelete