Dag 21. Os kommune. Midthordland. Hordaland fylke.
"Du vet, du legger deg om kvelden og så våkner du igjen og er en dag eldre".
Det sier Dagny om å fylle 104 år. Dagny er en av de fire Riebersøsken som tilsammen er over firehundre år! Disse vitale "unge" søsken er av den rike Bergensfamilien og etterkommere av en fra forliset i 1817. Han, Paul Gottlieb Rieber, var 8 år og overlevde altså skipsforliset og strandet her på Herdla. Seng, mat, arbeid ønsket Paul seg da. Resten er historie, han startet edikkfabrikk i Bergen som ung mann og derfra har firmaet bare ekspendert.
Vi leser om søsknene Rieber i Bergens Tidende, en artig reportasje om sunne livsmotto og usnobbethet.
Vi har lest mye spennende historie om Bergen, om folk og industri. Kom over historien om Hr. von Erpecom & søn's Kjæxfabrik. I denne historien var det navnet mer enn fabrikken som var interessant 😉.
Far hadde en sangpedagog med dette flotte navnet Arne von Erpekum Sem. Derfor ble det spennende å søke forbindelsen. Snobbete? Det viser seg at sangeren het Arne Olsen og lånte seg det langt mer fengende etternavnet. Far hadde spennende sangundervisning med den ettertraktede pedagog og operasanger og jeg har tillatt meg å "oppdatere" wikipedialisten over hans kjente elever🤗.
Vi bor litt snobbete til i hjørnerommet på Biologen Hotell der vi kan hoppe rett til sjøs! Vi har hatt nok et fantastisk døgn i Hordaland. Herdla bød på mer historie om Natur, Kultur og Folk enn vi hadde drømt om.
Artig navn på hotellet? Biologen, kommer fra navnet på den gamle delen av hotellet fra 1922 som ble bygget for universitetet i Bergen som biologisk stasjon. Her har vært forsket og stasjonen utviklet seg til en anerkjent marin forskningsstasjon som etter krigen flyttet tilbake til Bergen. UiB i dagens form ble grunnlagt i 1946, men helt fra 1825 har det vært universitet i Bergen. Med over 20 000 studenter fordelt på 7 fakulteter og 4 000 ansatte setter det preg på byen. Det har vi sett!
Vi hadde godt selskap av marinbiologer til uermiddag i går😉.
Dette ble lang morgendrodling. Vi har spist frokost og koser oss med en ekstra kaffekopp på rommet og suger inn utsikten før vi må videre. Ved utsjekk blir det nok en artig samtale med resepsjonisten, han skal på Tons of Rock på Ekeberg i sommer, så kanskje vi ses.
Rock er bra, nikker Jan-Erik, men i dag må vi tenke de store, klassiske i denne delen av Norge. Derfor legges ruta til kunstnerboligene!
En regntung morgen som seg hør og bør i dette fylket. Vi kjører gjennom Askøy retning Siljustølen, Harald Sæverud sitt hjem.
En imponerende bolig på den 176 mål store eiendommen som i dag er et fredet område.
Vi hilser på to i pappapermisjon som benytter området til babytreff og trim😉. Det er et så frodig område og huset er plassert høyt og fritt.
Jan-Erik benytter anledningen til å sjekke blåbærblomstring og samtidig ser vi for oss Harald som flyttet inn i nyoppført hus i 1939 og gikk sine daglige turer på tomten og hentet inspirasjon til sin musikk. Her bodde han til sin død i 1992 og her er han gravlagt.
Nye boligområder overrasker og imponerer. De ligger tett rundt Vestlandets hovedstad og sannelig har grønne "lunger" blitt tatt vare på opp i alt.
Vi nærmer oss Fana. Den store bydelen med 44 000 innbyggere. Nestun er handelssenteret og Fana il er et av Norges største idrettslag. På Gamlehaugen finner du kongeboligen og på Troldhaugen finner du Edvard Grieg sitt hjem. Vi finner Fana kirke bygd i 1153, det gjør oss litt mo i knærne. Stor og stolt!
Vi velger ikke enkleste veien dit, ikke tunellen gjennom fjellet, nei vi tar Fanafjellsvegen! Stigning, sjåføren holder i rattet, hilser til joggeren og vi er plutselig i fjellandskap.
Vi stopper opp for noen av de 20 000 innbyggerne i kommunen. Det er nok den store barnedåpen i dag😉.
Etterhvert ser vi Lysekloster. Her ved foten av Lyshorn ligger ruiner av klosteret som ble grunnlagt i 1146.
Et utrolig anlegg, tross at det er ruiner.
Også er det vel lov til å lure på hvorfor her, utenfor allfarvei? Kanskje nettopp derfor, og vi aner en gravhaug. Det har nok vært populært her før, og det er det fortsatt; et yndet utfartssted.
Dagens kartoversikt🤔.
Lysøen, Lille Alhambra, har vi tenkt å besøke. Dette fantasislottet i en blanding av sveitserstil og maurisk stil var Ole Bull sitt hjem. Her bodde han hver sommer fra 1873 til han døde der i 1880.
Ole Bull? Den store fiolinisten og en typisk bergenser?
Hadde tro på seg selv og levde ut sine store drømmer!
I dag renoveres villaen og vi må takke til, se den fra andre siden av Lysefjorden.
Endelig kjører vi inn i Osøyro, hjertet i bygda!
Kjører rett til rådhuset og manipulerer til 31.12.2019. Os hadde dette vakre våpnet, symbol for båtbygging og rosemaling. I dag er Os slått sammen med Fusa til Bjørnafjorden kommune.
Vi opplever Osøyro umiddelbart ryddig og velorganisert. Lyskryss, brede fotgjengeroverganger og ordnede forhold!
Sola skinner og gjør stedet til den fineste plassen i verden!
Bygdehistorie, som den private jernbanestrekning Nesttun-Osbanen er sikret gjennom stasjonsbygningen. Irisfabrikken består selv om produksjonen er over og noe av kaianlegget ligger fortsatt fint til ved Oselva.
Oseana kunst og kultursenter.
Et offentlig og privat spleiselag realiserte bygget som viser Grieg familiens kunstsamling, arrangerer konserter, foredrag og har restaurant og....hvilken beliggenhet 👌.
Store opplevelser i ett tettsted som har et variert næringsliv; jordbruk, havbruk og verkstedindustri.
Det fineste vi opplevde i Os kommune?
Postmannen Erlingsen fra Os, som med sitt gode humør spredde glede rundt seg og har fått sin egen bronsestatue foran rådhuset. "Gledessprederen"❤️.
Solstrand ble bygget i 1896 av Christian Michelsen, statsministeren du vet. "Her skal de Bergenske kjøpmenn ha et sted å hente kraft til sin store gjerning i Bergen by".
Vi får "snobbe ned" i natt, takker for et fint opphold i Os kommune og tar veien til Skogtun Camping gjennom tunneler, og på veier som går på kryss og tvers på grunn sv store nye veianlegg 🫤.
Skogtun tar i mot med katten Konrad og upåklagelig utsikt. Etterhvert serveres et velsmakende og enkelt måltid av Le Chef!
Dagens dør. Siljustøl. Bydel Ytrebygda. Bergen kommune. Midthordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen.
Mye spennende å se og lese.
ReplyDelete🤗👍👍👍
ReplyDelete