Dag 2. Ulvik kommune. Hardanger. Hordaland fylke.
"Hardanger har ord paa sig for at være vakkert" skrev Hans E. Kinck i "Steder og folk". Vi verifiserer med dette!
Sjekker ut fra Fjordhotellet og slår av en prat med resepsjonisten, på engelsk 😉. Trivelige ansatte alle sammen og alle kommer fra andre land. Hardanger er et attraktivt arbeidssted!
En av de attraktive kommunene, eller herad, som de opprettholder å kalle kommune i distriktet, er altså Ulvik.
"Perla i Hardanger". "Poesi, natur og livskvalitet" byr kommunen på. Vi gleder oss skikkelig til å gå på oppdagelsesferd her🤗 i en kommune som strekker seg langt innover Hardangervidda, helt til Finse. Der den verdensberømte Rallarvegen er, Bergensbanen går og mange av oss har fine minner fra. Det bor ca 1100 innbyggere i denne delen av Hardanger og Ulvik ligger innerst i Hardangerfjorden. Ulvik er også ei sånn Cittaslow bygd, så her skal være godt lokalsamfunn! Vil du til topps? Hardangerjøkulen på 1860 moh er tilgjengelig i Ulvik! Hvor skal vi starte i dette herad? Vi legger turen til Osa.
Sa Olav H. Hauge og det kan vi se. Og ikke nok med det, men i bygda "livnar det i lundar" og nyfødte lam breker og lager leven.
Det er ikke lange turen til Osa, men hvilken tur! Innerst i Osafjorden ligger bygda og veien dit? Det er helt nødvendig med dagens Sjåfør!
Et kulturlandskap i store kontraster. Vide, grønne områder mot sjøen og bratte lier og fjell bak. Vi leser fra Kringom, Kunnskap om Vestland, og vet nå at det på 1800 tallet lå to store gårder i Osa, men det var flest husmenn som bodde her. Alle naturressurser ble benyttet og det viser kulturlandskapet i dag. Spennende!
På veien til leser vi at husene her var ingeniørboliger for ansatte under det kortvarige krafteventyret i Osa, 1915-1926. I dag er det skiltet til Hjadlane galleri 👌. Vi finner en skulptur fra aktiv galleriperiode, en bygning som vitner om mere staselig periode og det lille røde huset under mektige fjell!
og vi holder oss fast og leser mer om stedet og naturlig nok om Osa familien. Opphavet bodde nok her i Osabygda, men Lars Osa, kunstmaleren, kona, Hermine Bernoft Osa, barnebokforfatter og sønnen, spellemann Sigbjørn Bernoft Osa, bodde i Ulvik. Bygda har fostret store kunstnere!
På veien tilbake til Ulvik sentrum føres vi hit🤗.
og det er vi gla' for. I dag er dette Holmen kulturpark, men her bodde sjølveste Catharine Kølle og familie. Frk Kølle, Catharine Hermine? Født på Snarøya i 1788, Norges første kvinnelige vandrer, reiseskribent og maler. Intet ringere 🤔. Bodde her i Ulvik fra 1807. Denne dama har gått til fots i det meste av Europa og i Norge. Spennende lesing, kan vi love! De bodde fint i Ulvik, foreldre og tre søstre.
Her ser du en akvarell malt av Catharine.
Huset ble et kulturellt samlingssted for folk i Ulvik. Det var åpent hus etter kirketid hver søndag og jammen arrangerte familien danseaftener! Køllehuset er borte, men rektorboligen til Statens gartnerskole i dragestil ligger flott og ivaretatt på eiendommen.
Vi legger turen gjennom eplehager som snart står i full blomst.
Her er folk som satser i ei bygd som er skapt for fruktdyrking.
Minnes på næringsgrunnlaget i kommunen igjen, før vi kjører innom kommunehuset og kirka som ligger midt i sentrum.
Så, vi har sett frem til å besøke Haugesenteret og bli bedre kjent med lyrikeren og bygdas største sønn, Olav H Hauge. Senteret ligger sentralt i bygda og nydelig ved fjorden.
Du blir umiddelbart tatt inn i Haugeverden😉.
Det er naturlig å avslutte besøket i Ulvik med en tur oppom hjemmet til Hauge. Med utsikt over hele Ulvik tar vi farvel
Dagen avsluttes i Vik Pensjonat i Eidfjord med middag og kveldens høytlesing. I den kommunen fortsetter vi i morgen.
Oi! Det var en pangstart! 👏🥰
ReplyDelete👍👍👍👍👍
ReplyDeleteSå mye intresant. Du har en flink sjåfør. 👍👍👏👏
ReplyDelete