Dag 16. Bergen by. Bergen kommune. Midthordland. Hordaland fylke.

Dagen før dagen!
Våkner i Bergen i et tablå, grasiøst og lekkert!
 Vi repeterer Bergens historie på 2 kaffekopper:
Spår litt i gruten og ser at været blir bra og at Brann vinner i dag😉.
Tenk a, været tillater frokost på balkongen. Spådommen holder....så langt.
Forventningene til 17. mai feiring i Bergen stiger. Vi titter ned og ser joggere på morgenturen, ung mann i dress i full fart på El-sparkesykkel til jobb, tenker vi. I Damsgårdsundet siger en seilbåt forbi. 
Reportasjen på NRK i går fra 17. mai komitéen i byen, skapte også forventninger. Bergensere altså🤗.
God morgen fra Bergen!
16. mai i Bergen skal ikke bare være fotball for oss 😉, jeg har gledet meg veldig til å se kunst i byen og Jan-Erik synes det er en god idé 🤔.
Lettkledde, med solbriller og gode sko legger vi i vei.
Vi bor i et helt fantastisk strøk. Vi ser ut mot Puddefjorden
der vi går langs den flotte promenaden i et nybygd boligområde i det gamle arbeiderstrøket.
Arkitekturkunst👌.
Men, vi minnes på gamle dager. De gamle industribyggene ligger så fint, ivaretatt og faktisk naturlig blant de hypermoderne boligblokkene.
Morten Qvale har utstilling i Bergen Contemporary som ligger rett borti gata. Galleriet er et av Bergens største gallerier for samtidskunst. 
Får en eksklusiv og veldig informativ og interessant runde blant fotografiene av innehaveren, Christer. Han er forøvrig Brannsupporter, bombe😉, og skal hjem til Kniksen pub i Fyllingsdalen så snart han kan stenge.
Vi gleder oss over fantastisk fotokunst og lærer litt om fototeknikk og innser at det er langt igjen......selv med et Samsung Galaxy S26🫤.
Favoritt? Som vi deler med en av våre trofaste følgere, MartaP😘.
Det fins mere enn fotballdille!
Vi må rive oss løs, ser mere kunst
og vandrer mot Småpudden for å komme tørrskodd over sundet. Ikke 16. mai uten fotball og russ! Her koser tre skjønne representanter seg med pizza og er såre fornøyd med feiring så langt. Med to timer søvn i natt er de i kjempeform. 
Vi sender en ekstra ❤️tanke til våre to russebarnebarn og håper de også er i god form!
Vel over sundet
går vi gjennom Nygårdsparken.
Bare blide folk møter vi. Friluftteater for de små og bare friluft for Bergensere og tilreisende. Lille Lungegårdsvann tar i mot oss 
før våre veier skilles for en liten stund. Jan-Erik vil fikse 17. mai sveis og går til Cutters. Frisørkjeden som ble grunnlagt her i Bergen i 2015 av to gründere, Karmøy og Hauge Solheim. 
"Effektivitet, kvalitet og fast pris for alle". De har lykkes med det, min mann er fast kunde!
Jeg går til
som består av 4 kunstmuseer på rekke og rad i sentrum. I tillegg 3 komponisthjem utenfor byen. I dag besøker jeg 3 museer og sparer Fritz Thaulow til senere.
Lysverket, med kunst og håndverk gjør sterkt inntrykk.
Trenger du inspirasjon til 17. maibordet?
Jeg tenker å pynte sånn🤗. Dette var enestående vakker håndverkskunst!
Hos Rasmus Meyer sees kjente og kjære, men i Bergen Kunsthall åpner de ny utstilling i slutten av mai.
Da tok kunstrunden min kortere tid enn turen til Cutters så jeg finner meg en koselig kafé ved Festplassen og venter sammen med Christian Michelsen, en kald Hansa og Japansk kirsebærtre.
Førstnevte; født i Bergen og var Norges statsminister ved unionsoppløsningen med Sverige i 1905 🇸🇪🇧🇻.
Hansa øl; stiftet i 1881 i Bergen. Slått sammen med Borg. I 2022 kjøpt opp av dansk bryggeri. 🇧🇻🇩🇰.
Japansk kirsebærtre; tre etter tre som blomstrer omkapp langs Lille Lungegårdsvann i mai. Trær som ble gitt som vennskapsgave fra Japan etter 2. verdenskrig.🇯🇵🇧🇻.
Du verden så mye man kan lære om en by i en ventetid. Men her kommer en nyklippet kjekk mann og vi haster avsted til Brann - KFUM, hjemmekamp 16. mai og håper å se den sammen med Brannsupportere .....på storskjerm. Håpet har lenge vært å oppleve Brann denne kampen. Jeg har fulgt Brann fotball gjennom nyhetsbrev hele våren. Satt klar for biillettkjøp en hel formiddag, var med på trekning, uten hell. Var nok for sein i "avsparket". Søkte råd hos familiens ihuga Brannfan, nevø Hans Ole og svigersønn Torstein. Mange gode tips og råd, både om kjøp og storskjerm/pub.
Vi finner Mariehagen som har annonsert storskjerm og stor stemning og blir pent avvist. Helt fullt og ingen slipper inn, ikke for å ta et bittelite bilde engang😉. Vi går Småpudden hjemover, litt slukøret, men finner hjemmeskjermen og gleder oss over 2 - 1 over KFUM (vårt hjemmelag🫢)
Ikke visste vi at det gikk an å bli så interessert ⚽️, men som kjære svigersønn sier 
"Livet er morsommere for dem som er glad i fotball!" 🤗.
Kaffegruten spådde ihvertfall riktig; både sol og hjemmeseier. Som Torstein har kommentert: "Det må ha vært kaffegrut fra Friele"!
Vi må ha det morsomt med stryk og stell av bunad, dress og flagg. Alle er med!
"Livet er morsommere for den som er glad i 17. mai" 
sier vi, vippser ispenger til barnebarna og tar en skål for en fantastisk fin dag i Bergen!
Dagens dør. Rasmus Meyers samling. Bergen by. Bergen kommune. Midthordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen. 




 


















Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fylkesturné del 12. Hordaland fylke.

Fylkesturné del 11. Telemark fylke.

Dag 10. Hjartdal kommune. Aust Telemark. Telemark fylke.