Dag 15. Samnanger kommune. Midthordland. Hordaland fylke.
Vi kjører ut av "postkortet", selve bildet på norsk nasjonalromantikk, til ny og ukjent kommune og dit kommer selveste nasjonalsymbolet, kongeparet. Vi leser på Samnanger kommunes hjemmeside.
Men dette paret kommer dit først 😅
Vi vet ikke hva Sonja og Harald tenker på på veien dit, men vi slipper ikke helt taket i Hardanger ❤️. • Hardangerfele/hardingfele. De første felene ble bygget her i Hardanger på 1600- og 1700 tallet. Isak Nilssen Botnen levde på den tia i Kvam og er kjent som utvikler av Hardingfela. Fela som har fire over og fire understrenger. Noen elsker lyden av fela, andre hører kattejammer. Uansett: norsk kulturskatt.
• Hardangerbunad.
Hardanger har alltid hatt sterke folkedrakttradisjoner og det ble forsterket på slutten av 1800 tallet og Hardangerbunad ble symbolet på frigjøring fra unionen med Sverige. "Nasjonalen", ble et populært kallenavn på bunaden og kvinner over hele landet brukte den for å vise støtte til et fritt Norge🇧🇻. Det er mange varianter av Hardangerbunaden, ulike fra bygd til bygd. En fortsatt flott og populær bunad!
• Hardangersøm. Den ypperste av alle "sømmer" med opprinnelse i Hardanger. Hvem har ikke arvet, eller kanskje selv begått et av disse kunstverk? Hvitsøm, geometriske mønstre og klostersøm på linstoff med lintrå som til slutt skal klippes i😱. Nå ligger vel dessverre mange brikker og duker lett gulnet i skuffer og skap i de tusen hjem. Men Hardangerkunst? Ja!
•Hardanger Bestikk.
Kvalitet og tradisjon siden 1958. Gründeren Odd Leikvoll som grunnla befriften i Kinsarvik hadde tro, håp og utholdenhet! Et tidløst design som varer evig.
Vi takker Hardanger for alt sammen, kjører ut av Kvam kommune via Kvamskogen etter to fine døgn på Sandve hotell.
Nå er det Samnanger og Midthordland som gjelder! Godt skiltet og med vakkert kommunevåpen som forteller om kraftproduksjon og store nedbørsmengder.
Kommune nummer 17 av 33 i Hordaland. En kommune vi knapt har hørt om, en stillferdig kommune som det ikke er lett å finne noe spennende om🤔 bortsett fra rekord i nedbør da😅.
Veien ligger åpen foran oss i dette fjellområdet av Samnanger.
Kringom er et kjempefint digitalt oppslagsverk som Universitet i Bergen og Vestland Fylkeskommune står bak. Et kulturhistorisk leksikon som jeg gleder meg over! Om Samnanger finner jeg litt av hvert fra tidligere tider.
Vi leser om storstilt seterdrift helt frem til 1950. Om Frøland kraft, marmorgrotter i Grasdalen, Mørkhulen bru og ikke minst om Kleberstein.
Veien går gjennom tunneler og Frølandselva følger oss på veien og innslag av et par svære fosser får vi i denne kommunen også🤗.
Samnanger har mest Kleberstein i hele fylket og Håkonshallen, Domkirken og Bergen Børs er prydet med kleberstein herfra.
Fjelltraktene er attraktivt skiterreng og turister strømmer til. Trekkplaster dette ja!
Vi nærmer oss Tysse, kommunesentret, og gleder oss til å bli kjent med dagens Samnanger. Vi kjører rett til kommunehuset, der pleier vi få hjelp. Det er første kommunedøra vi banker på i Hordaland. Like spennende hver gang hva slags mottakelse vi får. Det er ikke akkurat "åpent landskap " i Servicetorget, du sluses inn i et avlukke og jeg kan se en ansatt bak kontorpulten innenfor luken. Prøver å få kontakt og etter en stund kommer hun og lurer på hva hun kan hjelpe med.
Det er bare henne og en til på jobb i dag, fredagen er jo "inneklemt" og mange har tatt fri eller har hjemmekontor. Ordføreren ville helt sikkert fortalt dere om alt som er verdt å vite, sier hun, men han har fri i dag. Hun selv mener hun ikke har greie på dette, men etterhvert så kan hun fortelle mye interessant. Om senteret som har flyttet fra Tesse til Bjørkheim etter at Safa fabrikken la ned produksjonen her. Hun forteller at det er en velstående kommune vi besøker og at de har full barnehagedekning og at alle gamle med omsorgsbehov får det, i tillegg leier de ut plasser til nabokommuner. Hun synes det er ei fin bygd å bo her, har alltid bodd her, men ikke tenkt over hva som gjør bygda fin. Det fikk hun tenkt på i dag og forteller at det er sjelden turister kommer innom, de fleste kjører rett gjennom kommunen. Vi takker for oss og ønsker god 17. mai og lykke til med kongebesøk🇧🇻.
Safafabrikken ligger fortsatt stolt og fin ved Samnangerfjorden, selv etter at produksjonen ble flyttet til Litauen og Kina. Safa var hjørnestensbedriften mellom 1931 til 1999 med 240 ansatte på 60 tallet. Nå er det lager og pakking som sysselsetter 14-15 personer. I dag har de tatt seg fri og stengt.
Tesse er et trivelig sted med gammel bebyggelse og en nærbutikk. Døra står oppe og jeg hører prat og latter fra damer som nok møtes til mer enn å kjøpe middag. Kaia er nok et fint møtested.
Vi fortsetter mot Bjørkheim, det nye tettstedet i kommunen. Her skal kongeparet tas i mot og vi kan se de har gjort seg flid med hager
Vi forlater Samnanger "Der du vil leva og bu" og tar en siste kikk på Samnangerfjorden og ser Garnhengja på Notaholmen; dette er fra tia folk rodde fisket. Her ble nøtene tørket, bøtt og barket langt unna mus og rotter!
Et vakkert minne som får stå.
Det er ikke lange turen til Bergen herfra, en knapp times tur. Vi koser oss med siste strullen og nydelig 17. mai blomst.
I Bergen har vi leid Airbnb i 5 dager og er spent på om mottatt informasjon stemmer. Garasjeplass og leilighet, tilgang skal skje med Unloc, en App med delt tilgang til dører via mobil!
Ved garasjeporten funker det ikke, men vi kommer inn med hjelp av beboer. Bilen parkeres på anvist plass
Vi lar pikk og pakk stå og spaserer inn til Fisketorget, må kjenne på stemningen i byen og være en av bypatriotene.
Skalldyr i alle farger og fasonger frister på torget og breiflabben hilser velkommen 😉.
I gatene yrer det av glade innbyggere og turister. Det feies og pyntes til nasjonaldagen, men byen har allerede pyntet seg selv❤️.
Dagens dør. Safafabrikken. Tesse. Samnanger kommune. Midthordland. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen.
Kryper ut av baksetet og takket for fe’menal tur så langt. Nyt bergensk pensjonistliv, stryk bunadskjorta og flagget - og kos dere🥳 (martaP)
ReplyDeleteGleder meg til å oppleve Bergen igjen. Her har vi Bergensvær. 🌧️☔️😴
ReplyDelete👍👍👍👍👍
ReplyDeleteKoser meg på tur. Fin 17. mai.
ReplyDelete