Dag 14. Kvam kommune. Hardanger. Hordaland fylke.

En ukes tid siden vi sist koste oss i Hardanger. Nå er vi tilbake på siste besøk i Hardanger på denne turnéen. 
"Ein hage ved fjorden " kalles Kvam kommune og en stor hage så den ut som i går da vi kjørte inn i bygda. 
Nå blomstrer også epletrærne i Hardanger 🤗.
Fantastisk å se Norges nest lengste fjord igjen. 18 mil lang og fasinerende vakker der den ligger og kan se til nydelige fruktbygder på hver side av seg selv. Kvam er en av dem og den fina lia opp for fjorden gir gode fruktavlinger.  Hardangerfjorden er en av de fire store oppdrettsregioner i verden. Her ligger oppdrettsanlegg for laks tett i tett. 
Da er det vel både frukt og laks på bordet til de åtte og et halvt tusen kvemminger som sikkert har et maleri av fjorden på veggen. Yndet motiv for mange av våre store kunstnere. Det var en smuk tur inn mot Norheimsund i sol og blå himmel i går.
Vi flotter oss på nok et gammelt hotell, Sandve hotell fra 1857, nå en del av Thon Hotell kjeden. 
I dag inntar vi spisesalen som er svøpt i nasjonalromantisk interiør og med nydelig frokost gjør det oss ingenting at det er gråvær ute😉.
Gråvær + hellig dag = museumsdag!
Vi vil til Øystese, der er et Kunsthus og et museum vi vil besøke. 
Ikke lange turen fra Norheimsund ligger tettstedet som har flere møbelfabrikker og en koselig strand og promenade. Og at det blomstrer i Hardanger? 👌
Vi finner Kabuso, kunsthuset fra 2006. Interessant navn. Fra gammelt av var det en betegnelse på et kvinnelig hodeplagg og sannelig heter fjelltoppen bak det samme. 
Pensjonister er gjerne tidlig ute, vi er på døra 30 minutter før åpningstid🫤, men vi nytter tiden og tar Sjusetevegen mot skisenteret der. Ikke for å gå på ski, men kanskje vi ser Øystese fra lufta?
Det gjør vi
men vi ser mye mer. Landbruket, ei basisnæring med både ku og sau.
Ikke akkurat kjedelig ventetid!
Regnvær gjør plutselig ingenting og blomsterenger må tas i nærsyn. Hvitveis kjenner vi til, men denne blomsten som er over alt, i alle åkre og enger? Med Artsbestemmelse fant vi svaret, engkarse!
Museet er åpent og vi blir tatt i mot, som første gjester i dag😉, av hyggelige og kunnskapsrike ansatte. I Kabuso er det konsertsal og galleri. Ny utstilling åpner lørdag, men jammen får vi en liten titt inn. Tre kunstnere, men Kari Dyrdal, tekstilkunstner, imponerer mest. 
Nå går vi til det vi tror blir dagens høydepunkt. 
Ikke bare et vakkert museumsbygg, men et hus som inneholder alle skulpturer Ingebrikt Vik etterlot seg her i Øystese. Her ble han født og her døde han. Vi får fin omvisning av en flink, ung omviser og lærer mye om en kunstner vi kunne lite om fra før.
Her et lite utvalg. Fra hans første verk Arbeideren til han siste som viser en deprimert og syk mann, kanskje er det kunstneren selv. De to i mellom er våre favoritter.
Han har en spennende livshistorie du bør lese, her et lite utdrag:
Russen venter på startskuddet
Vi venter på oppholdsvær og kjører til hotellet for en "strekk".
Lite å klage på her, deilige senger, godt bad, storskjerm inne og storslått utsikt 👌. Nå har regnværet gitt seg og vi aner blå himmel innimellom skyene. Vi tar oss en kjøretur til, vi. Får aldri nok vann😅. 
Vi følger Steindalselva til parkeringsplassen hvor vi finner turistkontoret og skjønner at dette er stor, kanskje den største severdigheten i kommunen. 
Fossen er ikke fossen med høyeste fall, men det er fossen du kan gå bak!
Nydusjet reiser vi tilbake til Norheimsund, parkerer bilen og går gatelangs i "byen".
Kirka fra 1992 med utsiktstomt, rådhuset ligger sentralt og fint og den nye videregående skolen er plassert i smørøyet, Vis aVis arkitekter. 
Når vi rusler rundt så går vi i ulike tidsepoker og bygg rundt oss forteller. 
Proppfulle av dagens inntrykk kjenner vi for å ta kvelden med litt mat på en av spisestedene her som enten er thai-, italiensk- eller kinamat😉. Hotellet har et spisested også🤗. 
Et Olav H Hauge dikt, kanskje med en strull attåt, før vi lukker øynene etter en nydelig dag i Kvam kommune. 
Dagens dør. Gamle Norheimsund kino. Norheimsund. Kvam kommune. Hardanger. Hordaland fylke. Natta. Hørs i morgen. 








Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fylkesturné del 12. Hordaland fylke.

Fylkesturné del 11. Telemark fylke.

Dag 10. Hjartdal kommune. Aust Telemark. Telemark fylke.