Dag 10. Stord og Fitjar kommuner. Sunnhordland. Hordaland fylke.
Vi fortsetter ferden i Sunnhordland i kyst og øyriket. Kjører den smale veien ut av Bømlo og koser oss med et siste blikk mot Siggjo, det høyeste fjellet i kommunen. Stille på vegen en tidlig søndag morgen, men rett rundt en sving står en bil parkert litt ut i veien🤔. Sjåføren er Eva 🤣 og det blir nok en godklem før vi hilser på sauen som kommer løpende for en klem de også.
Bestemor er på jakt etter ramsløk som hun skal ha med hjem. Vi ønsker hverandre god tur videre. De skal mot Hadeland, vi mot
Stord kommune.
Det hittil vakreste kommune våpen i Hordaland? Kristtorn som i gammel folketro beskyttet mot onde ånder, hekseri og lynnedslag!
Stord har et langt mere moderne motto:
"Liten by for det heilt store". Også er det Storddøra! En portal av Sissel Tolaas som symboliserer ei åpen dør for gjestfrihet og mulighet.
Det er greit å se kart over kommunen før du slipper Frk Google map løs.Det er grått og kaldt vær, gradestokken viser 4,5° og vi innser at dagens kommuner vil oppleves fra bilsetet. Hva forbinder du med denne kommunen? Vi tenker Stord Verft og båtbygging. Det sier litt om alderen vår😉. Det ble grunnlagt av kaptein Onarheim i 1919, men da var det sildoljefabrikk som utenom sesong gjorde vedlikehold av båter. På 1960 - 70 tallet kjent som verftet som bygde noen av verdens største tankskip og som utover 1970 tallet bygger oljeplattformer! I dag heter det Aker Solution og det er fortsatt olje og gass det handler om. Sammen med bedriften Wärtsilä og Leirvik AS er over 3000 av 19000 stordabuere ansatt der.
Hva Stord betyr? Norrønt for "den høgreiste".
Kraftverk, flyplass og avis har de også i Stord. Stordøya som kommunen ligger på er ved innløpet til Hardangerfjorden.
Vi kjører inn i kommunesenteret, Leirvik, etter en litt for tidlig avkjøring der vi får oversikt over alle byggevarebutikkene her!
Leirvik ønsker velkommen med en liten park.
Vi har allerede gjort oss kjent med Stord Ishall og den svære videregående skolen med plass til 800 elever. Her har også kjære Link arkitektur hatt en tegnefinger med i spillet.
kjører vi opp til museet. Fine bygninger fra Sunnhordland, men museet er stengt selv på en søndag 😥.
Vil du heller ha "utsikt" til kommunens kunst? Den kan du få fra sofaen. I denne databasen kan du se alle kunstverk og hvor de er utstilt, genialt🤗
De sier "Ta kontakt ", så det gjør vi og finner veien til et søndagsstille Lundemannsverk. De åpner ikke for allmennheten før 3. juli, og ingen er å finne unntatt
Vi tar en titt innom Høgskulen på Vestlandet og gleder oss over tanken på ungdom med utdanning!
Stord ble en fin opplevelse det, tross det kalde, våte maiværet. I bilen er det tørt, varmt og godt. Wunder&Baum holder på flagget og går for en kommune til i dag, gjør du?
Kulern litt ved fjære sjø,
Fitjar kommune.
Henter energi i dette; typisk denne delen av Sunnhordland
Det var nok ikke vindstille i Fitjar i år 961 da Håkon den gode, sønnen til hun Tora Mostrastong som vi møtte i Bømlo, falt i et slag her. Han hadde vært snill og grei konge i ca 25 år, var på besøk på kongsgården i Fitjar og ble altså felt😥. Sånt blir det park, statue og flotte blomster av 1000 år senere🤗.
Fitjars historie finner vi bevis på flere steder i kommunesentret Fitjar der omlag halvparten av kommunens innbyggere på 3200 bor.
I dag er det ordfører som råder herfra over land og strand i Fitjar.
Kanskje av såpe?😉
Denne bedriften er nok blant de små, men det lukter så godt på så mange hotellbad i området.
I tillegg til arbeidsplasser som server innbyggerne, har mange arbeidsplasser i nabokommunen Stord, på Aker Stord. Fiske og jordbruk har alltid vært hovednæringer og poteten har vært viktig!
Potetfarten frå Fitjar til Bergen.
Fra 1850 til andre verdenskrig
var Fitjar storleverandør av poteter til Bergen. Jorda og klima her egner seg godt til potetdyrking. Steinrik jord lagrer varme fra solvarmen og derfor kom Fitjarpotetene tidlig på torget i Bergen.
I NRK arkiv kan du finne en reportasje. Fantastisk hva du kan finne der!
Vi skulle sett til Fitjarfjellene og vi skulle sett til Fitjarøyene, 381 øyer, holmer og skjær hvor de fineste lyngheier fins!
Fortsatt 4,5° og vi lar det bli med drømmen.
Vi rekker akkurat ferge til vår neste kommune. Tar inn på første og beste hotell. Direkte utgang til stor uteplass og der er det plass til alle i baksetet🤗.
👏👏👏👏👍👍🥰
ReplyDelete👍👍👍👍👍
ReplyDeleteKoser meg på fin tur.
ReplyDelete