Dag 1. Fra Oslo til Hordaland fylke.

Svarttrosten og vi starter dagen tidlig. Vi synger riktignok ikke like vakkert som den, men reiseglede og forventning er vi gode på! Bilen ble pakket i går kveld og vi kunne så hygge oss med hilsner og ønsker om god tur😘. Tåka ligger tett når vi setter oss i bilen, men etterhvert skinner sola fra en blå 1. mai himmel og sjåfør og navigatør kan kose seg med kaffe fra Cirkle K og dagens Sjåfør! Hvitveis fra eget bed er godt følge.
Vi har en fin tur foran oss i strålende 1. mai vær!
5 og en halv time stipulert kjøretid, i dette været kan vi kjøre hvor langt som helst🤗.
Vi skal, som Hordene, innta Hordaland! Tenk, allerede på Cæsars tid ble denne folkegruppa omtalt. Kom visst sørfra, gjorde seg gjeldende på Jylland i Danmark før de fant ut at landet vest i Norge var helt topp! Så her etablerte de seg og det samme skal vi gjøre en måneds tid😉. 
Turen gjennom Hallingdal er nydelig og vi legger bak oss Flå, Nesbyen, Gol, Hol og nærmer oss Geilo da Wunder sier "jeg er bilsyk".
Det passer fint med stopp på Geilo, Wunder får frisk luft, vi får matpause og bilen får ladet batteriet!
Ja, nå er det sagt😥, Svarten abdiserte etter Telemark. Mulig, for sterke inntrykk, eller bare sliten. Han takket av, vi takket han❤️
Nye tider, Svarten junior skal trekke lasset heretter!
Kaller seg Ida🤔, for oss? Svarten jr❤️.
Nye tider og vi, pensjonistene, må henge med!
Ferskinger som vi er bruker vi litt tid på Apper, betalingskort m.m, men vi lader både bil og oss sjøl, mestring👍.
Så ligger Hardangervidda foran oss 
Vi kjører på bar vei, men ser solide og høye brøytestikker som forteller om andre vilkår vinterstid.
Mens vi duver gjennom den fantastiske fjellvidda og ser folk som tar siste skitur og kitetur,
prater vi om hist og pist og ting vi har gjort i vår.
Litt oppussing i kjøkken og stue, mange konserter, vennetreff, noen turer i nærområdet og sjølsagt planlegging av vårens eventyr samt gledet oss med barn og barnebarn ❤️.
I det fantastiske landskapet går tia fort og plutselig:
Der er vi❤️.
Hardangerbrua tar oss over Eidfjorden til Ulvik kommune. 
Koster oss 140 kroner, men du verden som de flagger for vår ankomst 😉.
En beliggenhet ved fjell, fjord og sol🤗 som tar pusten fra oss. 
Dag 1 i Hordaland og allerede forlibt.
Vi har også benyttet reisetiden til å bli kjent med dialekter i fylket:
Ved innsjekk på Fjordhotellet blir vi tatt i mot av en nederlender og en belgier og vi må benytte "dialekten" engelsk.🤔
Innkvartering i forhåndsbooket fjordhotell. Litt 1980 talls interiør, men utsikten.....helt uavhengig av trender👌.
Til middag koser vi oss med god mat sammen med "hordene" fra Kina.
Du verden for en start! Med En Stor og En Liten
går vi til ro og gleder oss til fortsettelsen!
Dagens dør. Ulvik. Ulvik kommune. Hardanger. Hordaland fylke. Natta hørs i morgen. 





Comments

  1. Her kommer minst 4! 👍👍👍👍👍

    ReplyDelete
  2. Så bra start. God tur videre. Gleder meg til flere opplevelser. 😊🚙

    ReplyDelete
  3. Flott start på turen!🤩🤩🤩

    ReplyDelete
  4. En 1. mai til minneboka🚗💨🏔️🤩 God tur videre🙋‍♀️

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fylkesturné del 12. Hordaland fylke.

Fylkesturné del 11. Telemark fylke.

Dag 10. Hjartdal kommune. Aust Telemark. Telemark fylke.