Dag 18. Nesodden kommune. Follo. Akershus fylke.

Vi sier hade til Natt 🐈 og god morgen til kunstnerkommunen, Nesodden, dag 2🤗.
Sykkelbatteriene er fulladet i den innholdsrike garasjen til Dag. Havregrøten, "rett i koppen", er fordøyd og vi tar en siste titt på hageanlegget.
De byr på kunst i alle former på Nesodden 😉.
Det er fint vær, sola gleder oss fra ganske så blå himmel, men det er et kjølig drag i lufta. Vi er kledd for høstvær: vindtett!
Løypa er staket ut og Google map hjelper oss og forvirrer!
Vi sykler i feil retning🤣, sykler ikke så lenge før vi skjønner det. Tilbake til start ved rundkjøringa ved Gjøfjell kirke.
Nytt forsøk, hm fortsatt litt usikker🤔,
Aha, nå er vi trygge på at vi er på rett vei👍.
Vi sykler liksom oppå høyden av Nesodden. I går syklet vi langs Oslofjordsia, med gamle og nye boligområder. Alle med utsikt til sjø!
Veien vi tråkker i dag, er litt mindre definerbar i så måte....det er skog og mark som omgir oss, men noen små vann innimellom. Veien, 157, snirkler seg gjennom. Vi sykler gamle Kløftaveien og snart er vi i Garderveien. Lukt av høstens grønnsaksavling slår i mot oss. Lukt av purre, kålrot og neper setter seg i nesa der vi sykler forbi østre og vestre Garder gård. Det er altså her det drives jordbruk. Stille og fin formiddag. De er vel i jobb, skole, barnehage eller på aldershjem, Nesoddens 20 000 innbyggerne?
Vi tar veien videre 
og svinger av mot Nesoddparken, Kunst- og Kulturnæringssenter.
Sandvoldenbygget, var det første gamlehjemmet på Nesodden. De gamle har fått andre hjem og 60 kunstnere har tatt over bygget. Parken er et aksjeselskap hvor kunstnerne som leier atelier, selv er aksjonærer. I tillegg til at kunstnere har arbeidsplassen sin i det flotte anlegget, er det visningssenter og en stor skulpturpark på 19 mål er tilknyttet. Bra, altså!
En fin start på vår "kunstreise" i kommunen. 
Et absolutt stopp i dag er Blylaget brygge ved Bunnefjorden. Vi sykler i den retningen og da dukker de store boligområdene opp igjen! Utsikt mot fjord = utbygging! Sier ingenting på det. Det er stille i boligfeltene, der de ligger flott til i landskapet og vi ser for oss en sommerkveld i borettslaget! Vi tar med oss litt av naboområdets goder inn🤗.
Rundt den bratte veien ned til den gamle brygga, åpenbarer de gamle sveitserboligene seg. Litt tilbaketrukket i store frukthager.
Bratt og svingete grusvei som fikk juling i natt. Det kom mengder 🌧.
Å, herregud 🙏, så deilig! Det gamle bryggeanlegget, badehuset "Endeli" og perfekt sted for sykkelens hvile❤️.
Kjøkkenfasilitetene i går var så der. Kokken finner alltid råd; Kiwi bød på ferdige salater, torsk for micro, godteri og kald pils. Dagens lunsj er rester av gårsdagens middag 🤣. Den kalde pilsen smaker👌. Ikke bare vi som har sansen for den slags.
Blylaget var et knutepunkt for skyss av tømmer, varer og folk. Utskiping av is skjedde også herfra, jada nesoddingen "produserte" isblokker som ble eksportert ut i Europa. Ja helt til Australia, en gang. Den lasten hadde smeltet ved ankomst 🤣. 
Med dampskipstiden kom sommerhuset og etterhvert kunstnerne! Fattige kunstnere kunne leie bolig ved Blylaget og det var samtidig kort sjøvei inn til byen. Perfekt👍.
I Sommerlyst opp for brygga bodde et kjent skuespillerpar som holdt åpent hus.
I Slottet, like ved, har Øverland, Borgen og ikke minst Torborg Nedreaas bodd. Det var mange som ankom Blylaget for å besøke Torborg. Det sies at gjestene gjerne hadde med rødvin til Dronninga på Slottet. At flaskene ble åpnet på stien opp, sies også. På folkemunne fikk stien derfor dette navnet🤣.
Mye spennende å lese om Torborg Nedreaas, både om livet hennes, forfatterskapet og om "Dronninga på Slottet", liv og virke på Nesodden. 
Kyststien videre frister. Vi har lest at den er fremkommelig med sykkel, men......
Fjord og strandeiendommer og noen sommerhus som trenger et løft.
Flere kunstnerkolonier langs Bunnefjorden tro? Vi må opp på veien, sykler et stykke for så ned igjen til fjorden. Fin trening!
Helleviktangen Kunstkafé. 
For en beliggenhet, for noen hus, for et kulturprogram. 
Vi har vært her på bryllupsfest for noen år tilbake❤️👌.
Vi blir gjerne her en stund
men har mer på blokka.
Opp på 156, full gass, vi må til Røer gård! Vi må se Eikeskogen, den flotte hovedbygningen fra 1700 tallet og et gjensyn med forpakterboligen. Der besøkte jeg venninne Brit da hun forpaktet jorda her! Et hyggelig gjensyn ❤️.
Det er tid for hjemreise. 
Fra en kommune vi kunne tilbrakt enda et døgn. Fra landets største kunstnerkommune. Fra kommunen med et rikt foreningsliv og kulturskoler som fostrer store døtre og sønner!
Mens vi venter på båten sjekker vi den gamle tåkeklokka
 og kartet som viser at vi har syklet halvøya rundt!
Kanskje ikke så imponerende på to dager, men en veldig fin sykkeltur med mange fine inntrykk av Nesodden kommune. 
Siste etappe blir:
Trikk for Sykkel.
Slitsomt å sitte bakpå? I morgen kan du krabbe inn i baksetet igjen 😉.
Dagens dør. Helleviktangen. Nesodden kommune. Follo. Akershus fylke. Natta. Hørs i morgen. 




Comments

  1. Så moro at dere svingte innom Røer gård!Takk❤️Brit.

    ReplyDelete
  2. Fylkesturnédager på sykkel a gitt 👍 dere får det til altså! Astrid

    ReplyDelete
  3. Takk igjen for flotte dager.👏👏 Veldig morro og følge med på turen. Bodde et år i den ene høyblokka på Skåreråsen, så litt nostalgi her. 😊

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Fylkesturné del 12. Hordaland fylke.

Fylkesturné del 11. Telemark fylke.

Dag 10. Hjartdal kommune. Aust Telemark. Telemark fylke.